ovatko kaikki päihteet riippuvuutta aiheuttavia

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 30.08.2011 - 17:07

Riippuvuus päihteistä on yksilöllistä. Toiset ovat riippuvuudelle alttiimpia kuin toiset. Minä olen siitä hyvä esimerkki, sillä voin juoda, joskus runsaastikin, mutta siitä ei ole vielä tähän päivään mennessä tullut riippuvuutta. Samoin on tupakan laita: jonain päivänä poltan, ja sitten en taas ollenkaan. Muita päihteitä en ole kokeillut.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 30.08.2011 - 17:43

Toiselle päihteet aiheuttavat riippuvuutta ihan eri tavalla kuin jollekin toiselle. Kyse on varmaan siis enemmän henkilöstä kuin itse päihteestä.
Itse olen samaan tapaan "riippumaton" kuin hurjatta eliesim .kesälomalla tai ulkomaan matkalla voin vaikka päivittäin juoda siiderin tai lasin-kaksi viiniä, loman loputtua ei viikolla tule edes mieleen lipitellä mitään.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 30.08.2011 - 19:36

Mikä toiselle aiheuttaa riippuvuutta, voi toiselle olla hallinnassa oleva asia. Yksilöllinen asia, toinen jää koukkuun helpommin kuin toinen.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 30.08.2011 - 20:00

Kaikkien päihteiden osalta pätee vanha sanonta: minkä nuorena oppii, sen vanhana taitaa. Päihteiden käytön osalta alle 14-vuotiaana alkanut alkoholinkäyttö johtaa 40 % aikuisiässä alkoholiongelmiin, 21-vuotiaana alkoholinkäytön aloittaneilla enää 10 %, 25-vuotiaana vain 1% aikuisiän alkoholiongelmiin. Jos ei aloita, ei alkoholiongelmia itsellä esiinny.

  Ilmoita asiaton vastaus
amu
Vastattu: 30.08.2011 - 20:56

voipi olla että kaikki aiheuttavat jonkinasteista riippuvuutta, toiset pystyvät pitämään käytön niin vähäisenä että homma pysyy hallussa ;)

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 30.08.2011 - 21:00

Päihteitä aika paljon kaikkea. Kyllä niihin tulee riippuvaiseksi jos niiitä säännöllisesti käyttää. Olen itse tällähetkellä kahvista riippuvainen,.Sekin huono jutsku.En tiedä miten siinä taasen onnistun.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 30.08.2011 - 21:43

Kyllä jos niitä alkaa käyttämään usein..vaikea päästä sitten irti..Vie monen ihmisen elämän turmioon.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 31.08.2011 - 01:21

Myös monet "nautintoaineetkin", joillekin jopa ruoka ?

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 31.08.2011 - 07:32

Joka ainoa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 31.08.2011 - 07:54

voi aiheuttaa psyykkistä, sosiaalista tai fyysistä riippuvuutta.

lueskelehan aiheesta vaikkapa tuolta nettineuvosta :
www.nettineuvo.fi/index.asp

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 31.08.2011 - 09:54

Kyllähän se siltä vaikuttaa jos nyt päihteistä puhutaan. (huumeet, viina).
Päihteiden käyttö liittyy moniongelmaisuuteen.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 31.08.2011 - 10:28

On enemmän ja vähemmän. Riippuu ainesta ja käyttömäärästä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 31.08.2011 - 13:26

Riippuvainen ei tiedosta olevansa riippuvainen vasta sitten,kun on lopettanut.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 31.08.2011 - 20:30

mikä tahansa "tuote" voi aiheuttaa riippuvuutta kun sitä tarpeeksi kauan nauttii.
tässä tapauksessa riippuvuus ehkä mitataan eri tavalla eri asiayhteyksissä - esimerkiksi joku tapa on eräänlainen riippuvuus.
mutta päihteet varmaan enemmän tuottaa riippuvuutta - ehkäpä se on niin että mikä ihmiselle tuottaa mielihyvää jne niin on riippumisen arvoista??

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 05.09.2011 - 22:28

Tarpeeksi kauan nautittuaan mitä tahansa, siitä tulee riippuvaiseksi.