Missä on Lönrootin petäjä?

Karjalainen laulupuu.

Avainsanat: laulupuu

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 28.08.2011 - 14:27

Pohjois-Karjalassa Kesälahdella Hummovaaran idyllisessä kylämaisemassa.

Kysyjän kommentti

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 28.08.2011 - 14:32

Juhanantupa on rakennettu Lönnrotin petäjän viereen. Petäjän juurella Juhana Kainulainen lauloi Elias Lönnrotille tämän ensimmäisellä runonkeruumatkalla vuonna 1828 huomattavan määrän Alku-Kalevalan runoista. Tämä maineikas runontaitaja lauloi loitsuja, metsästysrunoja, Sampo-runoja ja Lemminkäisen virren. Petäjän läheisyydessä kiertää runo- ja loitsupolku sekä metsäkirkko, jossa voi tutustua haltijoihin ja loitsuihin.

www.savonlinnaseutu.fi/Kiint...ymaID=1642

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 28.08.2011 - 17:46

Niin missä, ompa vähän mainintaa. Kaipa se on Karjalanseudulla Savonlinnan ähellä-

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 28.08.2011 - 18:59

Johan tuli tietoa. Olen käynyt Sammatissa ,Paikkarintorpassa,mikä hänen kotinsa.Aivan ihana maaseutu paikka, kauniin järvenrannalla. Vaikka torppa mäenpäällä onkin.Erittäin vaatimaton harmaa tölli. Paikkana kaunis. Ennen ollut sankka metsä tiellepäin. Ollut ihan metsän keskellä.Voi vaan kuvitella, elämä ei silloinkaan helppoa ollut. Mökit pieniä ,paljon lapsia, vaatteet ja ruoka kortilla.Toinen toisensa. Matkat pitkiä joka paikkaan.Vanhemmilla huoli lapsistaan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 28.08.2011 - 19:05

Kesälahdella

Lähteet:
www.kesalahti.fi/Resource.ph...storia.htx

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 28.08.2011 - 20:05

Topeliuksen Rökäs-mänty sensijaan on Oriveden Eräjärvellä...vaan liekö sama puu enää pystyssä, muita on sen sijaan kasvanut tilalle.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 28.08.2011 - 22:08

Toffelta hyvä selvitys, meilläpäinhän tuo puu sijaitsee, ei ihan naapurissa tosin, mutta kuitenkin...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 29.08.2011 - 15:02

Runon- ja rajantien varrella Kesälahdella.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 30.08.2011 - 18:57

En ole koskaan kuullutkaan.