Kertoisitteko jonkin Riikalaisen ruanreseptin, jonka voisi kotona valmistaa. Ja mahdollisesti myös jonkun herkun. Suuri kiitos jo

Avainsanat: riika latvia reseptit

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 22.10.2008 - 22:34

LATVIALAINEN PAPPILAN HÄTÄVARA (jälkiruoka, n. 4 hengelle)
5 dl ruisleipää murusteltuna
2 dl puolukoita tai karpaloita
1 dl sokeria
2 dl kermaa
kanelia
1. Leikkaa ruisleipä siivuiksi tai suikaleiksi, levitä uunipellille ja laita
uuniin kuivumaan n. 160 asteeseen 5–10 min.
2. Kun leipä on kuivunut, murustele se sormin hienoksi esim.
jälkiruokakulhoon tai isolle vadille.
3. Laita astiaan kerroksittain, ensin noin sentin kerros leivänmuruja,
päälle ohut kerros sokeroituja ja soseutettuja marjoja ja kanelia sekä
lopuksi vaahdotettu kerma, 2–3 kerrosta kaikkia riittää.
4. Jäähdytä jääkaapissa ennen tarjoilua.

Lähteet:
kopsattu jostain, en muista mistä

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 22.10.2008 - 22:29

Tässä on yksi esimerkiksi, lisää Latvialaisia ja muitakin EU reseptejä löydät linkistä:

LATVIALAINEN PIIMÄKEITTO (n. 4 hengelle)
6 dl vettä
1 dl ohrasuurimoita
3 dl kirnupiimää
6 dl maitoa
1/2 dl piimää
1/2 dl kermaviiliä
1. Huuhdo kokonaiset ohrasuurimot.
2. Keitä ohra vedessä kypsäksi ja jäähdytä huoneen lämpöiseksi.
3. Lisää huoneen lämpöinen kirnupiimä, maito ja piimä.
4. Jätä huoneen lämpöön 6–12 tunniksi.
5. Laita jääkaappiin 6–12 tunniksi.
6. Ennen tarjoilua sekoita joukkoon kylmä kermaviili.
Keiton kanssa syödään ruisleipää, jonka päälle voit tehdä levitteen
rahkasta ja smetanasta: laita kulhoon puolet rahkaa, puolet smetanaa
ja sekoita. Leivän päälle voit lisätä vielä palan silliä.

www.eurooppa-tiedotus.fi/doc...okirja.pdf