Miksi ruoka maksaa Suomessa liikaa?

Konttisen kirjoittama Suomalainen ruokalasku -kirja (Kustannusosakeyhtiö Siltala) selittää mitä tapahtuu, kun ruoka matkaa pellolta kaupan tiskiin. Tässä 20 syytä, miksi laskumme on niin kova kuin se on:

1. Kilpailua ei ole. Kauppa on keskittynyt kahden toimijan – S-ryhmän ja Keskon – käsiin. Teollisuus on niin ikään keskittynyt kullakin ruoka- ja juomatuotannon alalla vain parin suuren toimijan käsiin. Ainoastaan kala- ja kalatuotemarkkinoilla ei ole kellään yli 20 prosentin markkinaosuutta.

2. Vähittäiskaupan keskittyminen on Suomessa EU:n korkein, Italiassa alhaisin. Keskittyminen on johtanut siihen, että hinnoilla ei kilpailla. Tavarantoimittajat joutuvat antamaan suuria alennuksia, mutta ne eivät siirry kuluttajahintoihin.

3. Kun muualla Länsi-Euroopassa kaupan saama siivu ruoan hinnasta on laskenut, meillä se on noussut. Ruotsissa ja Tanskassa kaupan osuus on 37–39 prosenttia. Meillä se on 52 prosenttia.

4. Lidl ja Suomen Lähikauppa ovat liian pieniä pystyäkseen heiluttamaan markkinajohtajien asemaa. Oikeastaan keskittyminen on vain kiihtynyt Lidlin tulon jälkeen, kun SOK osti Suomen Lähikaupan suuret Euromarketit.

5. Kun kannattavia kauppapaikkoja ei ole saatavilla, ei tule myöskään kilpailua. Sen sijaan ABC-ketjulla ei Konttisen mielestä ollut vaikeuksia laajentua.

6. Kaupan omat merkit vievät hyllytilaa. Konttinen pelkää, että ne estävät tuottajien ja pienten valmistajien pääsyn tarjolle.

7. Kaksi suurta keskusliikettä tuntevat toisensa hyvin. Siksi niiden ostoehdotkin ovat yllättävän samanlaiset.

8. Bonuskortit maksavat. Mitä järkeä niissä on, kun ne ovat jo melkein kaikilla? Jos kortit leikattaisiin kahtia, ruoan hinta laskisi monta prosenttia. Myös järjestelmän ylläpito maksaa satoja miljoonia ja näkyy hinnoissa.

9. S-ryhmä siirtää asiakasomistajille kuuluvia voittoja investointeina Venäjälle ja Baltiaan. Viime perjantaina avautui Pietariin jo kahdeksas Prisma.

10. Alko ja nykyään jopa kunnalliset palvelut pakottavat kansalaiset asioimaan uusissa suurissa liikekeskuksissa.

11. Turhaa mainontaa? Miksi ihmeessä joka päivä täytyy kertoa lehdessä, paljonko banaanit ja jauheliha maksavat? Ruokaa mainostetaan Suomessa enemmän kuin missään EU-maassa.

12. Nk. höyhenteoria toimii käytännössä. Kun hinnat maailmanmarkkinoilla nousevat, kuluttajahinnat pöllähtävät meillä ylös. Kun hinnat maailmalla laskevat, meillä ne leijuvat vain hiljalleen alaspäin.

13. Nollatutkimukset. Joku on aina jonkun asialla. Asiantuntijat ovat tässä maassa aina samoja. Pienet piirit pyörivät ja poliitikot siunaavat tämän kaiken.

14. Myös maataloustuottajat itse ovat elintarvikeyritysten omistajia. Konttisen mukaan keskittynyt ruokaketju peittoaa kuluttajien edut 3-0.

15. Myös monet yksittäiset tekijät nostavat hintoja, kuten viimeksi maksupalvelulaki, joka toi kaupalle 60 miljoonan lisälaskun.

16. Suomalainen suosii suomalaista mihin hintaan hyvänsä. Konttinen muistuttaa, että ruoan alkuperällä voidaan huijata.

17. Kuluttajille on syntynyt harhakuva, että joitakin tuotteita saa erikoishintaan. Sovitut ale-prosentit on kuitenkin leivottu jo etukäteen tuotteen hintaan.

18. Maatalouden kokonaistuottavuus on noussut, mutta tuottavuuden kasvu ei ole siirtynyt kuluttajahintoihin.

19. Elintarvikkeita kuljetetaan turhaan maasta toiseen muun muassa tukipolitiikan takia.

20. Konttisen mukaan ruoan hinnasta keskustellaan edelleenkin liian vähän. Hän huomauttaa, että myös kuluttaja voi joskus itsekin katsoa peiliin.

Lisätty: 25.08.2011 - 08:27

Ovatko nämä oikeat syyt?

Avainsanat: kallis ruoka

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 25.08.2011 - 10:49

Niin kauan kuin kaupaksi käy nostavat hintojaan.
Ei kuluttajat sille mitään mahda.
Onneksi on vielä olemassa muita vaihtoehtoja kuin K- ja S-kaupat.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 25.08.2011 - 08:12

Vastasitkin itse jo kysymyksessi. Ruoka todellakin maksaa liikaa ja näyttää kallistuvan koko ajan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 25.08.2011 - 09:04

Niinhän se on. Muualla Euroopassa pääsee paljon halvemmalla ruokakuluissa ja täällä se on pirun kallista.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 25.08.2011 - 09:17

Ei tuottaja saa liikaa? Välikädet pitävät hinnasta huolen ja kylmäketjut EU EU.

Juuri oli jossakin ledessä että isäntä Savossa lopetti lihakarjan pidon myi kaikki Venäjälle.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 25.08.2011 - 09:19

...ja siinä näyttää myös olevan ne 20 kohtaa joissa on jotain pielessä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 25.08.2011 - 09:33

Nouseehan se, mitähän köyhä kansa sille mahtaa. Ei viitsi edes ajatella. Käyn kahdessa eri kaupassa
ruokaostoksilla ja kun vertailee, niin toisessa on jopa 30 sentin ero toiseen verrattuna sama lajike.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 25.08.2011 - 13:11

Niinhän on tullut luettua, ja maailmalla katsottua heidän hintojaan huomattavat erot on..
Ja veroja tulee päälle vielä joten sillä mennään ja maksellaan...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 25.08.2011 - 15:25

Taisitpa antaa vastauksen kysymykseesi

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 25.08.2011 - 16:39

Kyllä

  Ilmoita asiaton vastaus
amu
Vastattu: 25.08.2011 - 20:32

lisäisin vielä meidän päättäjät jotka eivät tunnu piittaavan asiasta lainkaan :(, heistä on varmaan hyvä kun ruuan ja ylihintaisen asunnon maksun jälkeen tilille ei jää mitään :(

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 25.08.2011 - 20:53

Kirjalija Konttista taidettiin haastatella eilen tai toissapäivän tv:ssä. Mielestäni nuo 20 väittämää pitää paikkansa, listasta puuttuvat keskustukkuportaat, jotka lienevät ne kaikkein ahneimmat porsaat ruokapurtilolla (useimmat K-kauppiaat ovat lieassa ja renkipojan asemassa).

Muutosta ei tapahdu niin kauan kun uskomme, ettei Suomessa ole kartelleja tai lahjontaa. Saas nähdä milloin porukoille riittää ja nousu barrikadeille on totta myös Suomessa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 28.08.2011 - 20:40

Mielenkiintoista tekstiä, täyttä totta!!! Ruokahan nousee jatkuvasti.