Miksei Suomi kuulu Skandinaviaan muuta kuin Englannin kielessä?

Skandinaviaksi lasketaan nykyisin yleensä Ruotsi, Norja ja Tanska, ja Skandinavian niemimaahan Norja ja Ruotsi.

Englannin kielessä Skandinaviaan kuuluvat myös Suomi ja Islanti, laajemmin myös Färsaaret, eli alue, jota kutsumme yleensä Pohjoismaiksi.

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 28.08.2011 - 20:33

Näin kertoo wiki:

Skandinavia on Pohjois-Euroopassa sijaitseva kulttuurihistoriallinen, lingvistinen ja maantieteellinen alue, johon vakiintuneen käytännön mukaan kuuluvat Norja, Ruotsi ja Tanska. Skandinavian niemimaahan puolestaan luetaan Suomen Lapin luoteiset osat, mutta ei Tanskaa. Pohjoismaiden ulkopuolella erityisesti saksan ja englannin kielissä Suomi, Islanti ja Färsaaret lasketaan joskus Skandinaviaan, jolloin käsite on Pohjoismaiden synonyymi . Fennoskandiaksi kutsutaan sen sijaan aluetta, johon kuuluvat Skandinavian niemimaan lisäksi Suomi, Kuolan niemimaa, Itä-Karjala, Suomen toisessa maailmansodassa Neuvostoliitolle luovuttamat alueet ja Jäniskosken-Niskakosken alue, jonka Suomi myi Neuvostoliitolle 1947. Toisaalta Skandinaviaan kuuluva Skåne ei kuulu Fennoskandiaan.

Kysyjän kommentti

Niinhän siellä sanotaan......

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 25.08.2011 - 02:04

Näin on näreet sekaisin ja Euroopaksi lasketaan milloin mitäkin - Euroviisut yms.
Emme kuulu "Skandinavian niemimaahan", vaan tuohon suureen mantereeseen onko se "Euraasia" (lähinnä Sipeeriaan).

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 25.08.2011 - 04:29

Islanti ja Suomi eivät maantieteellisti ole osa Skandinaviaa, historiallisista, kulttuurillisista ja geopoliittisista siteistä huolimatta.
igs.kirjastot.fi

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 25.08.2011 - 07:40

Skandinavia on Pohjois-Euroopassa sijaitseva kulttuurihistoriallinen, lingvistinen ja maantieteellinen alue, johon vakiintuneen käytännön mukaan kuuluvat Norja, Ruotsi ja Tanska. Skandinavian niemimaahan puolestaan luetaan Suomen Lapin luoteiset osat, mutta ei Tanskaa. Pohjoismaiden ulkopuolella erityisesti saksan ja englannin kielissä Suomi, Islanti ja Färsaaret lasketaan joskus Skandinaviaan, jolloin käsite on Pohjoismaiden synonyymi. Fennoskandiaksi kutsutaan sen sijaan aluetta, johon kuuluvat Skandinavian niemimaan lisäksi Suomi, Kuolan niemimaa, Itä-Karjala, Suomen toisessa maailmansodassa Neuvostoliitolle luovuttamat alueet ja Jäniskosken-Niskakosken alue, jonka Suomi myi Neuvostoliitolle 1947. Toisaalta Skandinaviaan kuuluva Skåne ei kuulu Fennoskandiaan.

Lähteet:
fi.wikipedia.org/wiki/Skandinavia

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 25.08.2011 - 08:00

Rintintin sen selitti tyhjentävästi. Minusta nuo britit ovat aika yksinkertaista väkeä, tuskin tietävät ilmansuunnat saati sitten Skandinaviaa. Suomi taitaa olla joku Venäjän osavaltio.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 25.08.2011 - 09:22

Kuulummehan Euroopan Unionin liittoon, sen on kuullut ja huomannut viime päivnä hyvin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 25.08.2011 - 09:52

Muissa kunkku ja meillä tsaari. Aikana jolloin Skandinavian alue sai nimensä.

Lisätty: 25.08.2011 - 10:25

Islannissahan ei ollut kumpaakaan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 25.08.2011 - 10:01

Jäi aikoinaan irroittamatta vesirajoilla siperiasta. neva, laatokka, syväri, ääninen ja vienanmeri?

Lähteet:
upload.wikimedia.org/wikiped...kartta.png

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 25.08.2011 - 12:52

Kyllä minusta kouluaikaan Suomi siihen kuului, mutta ainahan jotain uutta tehdään ja mietitään...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 25.08.2011 - 15:22

RinTinTin antoi perusteellisen selvityksen asiasta.