Miksi minuutti on 60 sekuntia?

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 25.08.2011 - 07:36

Jako minuutteihin on todennäköisesti peräisin sumerilaisilta, jotka elivät nykyisen Irakin seuduilla 3000–2000 eaa. He kehittivät matemaattisen järjestelmän, jossa kantalukuna oli luku 60.
Sumerilaisten järjestelmä periytyi sittemmin babylonialaisille ja muun muassa kreikkalaisille. Kreikkalaiset tähtitieteilijät käyttivät sitä malleissaan, joista leveys- ja pituusasteet kehittyivät. Ne jakoivat maapallon 180 ja 360 asteeseen.
Klaudios Ptolemaios jakoi 100-luvulla Almagest-teoksessaan asteet vielä 60 minuuttiin ja minuutit 60 sekuntiin.
Minuutteja ja sekunteja alettiin käyttää ajanmäärityksessä mekaanisissa kelloissa 1500-luvulla.

Lähteet:
historianet.fi/kysy-meiltae/...0-sekuntia

Kysyjän kommentti

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 25.08.2011 - 09:19

tiedät laskea motanko kertaa sydämesi lyö minuutissa eli 60 sekunnissa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 25.08.2011 - 09:26

Suurin vuosiluku löytyy itäisen ortodoksisen kirkon piiristä. Siellä on
arveltu maailman luomisen tapahtuneen runsaat 7000 vuotta sitten, ja
niinpä vuoden 2010 syyskuun 14. päivänä alkaa siellä vuosi 7519.
almanakka.helsinki.fi/aikaki....20-67.pdf

Ajankulku; www.pikkutunneilla.com/sarja...ujan-alku/

Kreikkalaisen tähtitieteilijä Klaudios Ptolemaios sen sanoi niin.

Lähteet:
tieku.fi/kysy-meilta/minuuti...lisyydesta

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 25.08.2011 - 09:49

Samasta syystä kuin ympyrä on 360 astetta. Laskeppa siitä.

Se pyörii sittenkin (Galileo Galilei)!

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 25.08.2011 - 11:18

Eikös tuota järjestelmää voisi jo vähän muuttaa? Vuorokausi voisi olla vaikka 72 tuntia. Työaika silti se 8 tuntia, mitä sitä nyt muuttamaan. Viikko voisi olla vaikka viisipäiväinen: tiistai, torstai, perjantai, lauantai ja sunnuntai. Näillä muutoksilla saataisiin enemmän aikaa ja ihmiset jaksaisivat tehdä sen 8 tunnin työpäivän tehokkaasti.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 25.08.2011 - 12:50

koska tuntikin on 60 minuuttia..

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 25.08.2011 - 15:21

Mitäpä noihin aikaisempiin vastauksiin lisäämään......

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 25.08.2011 - 22:33

Kas siinä pulma. Mitenkähän vaikuttaa nuo luonnonkatastrofit ajanjuoksuun, kuka tietää.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 26.08.2011 - 13:52

Mieheni on nopea käänteissään, hänestä se johtuu. On se rötevämpi sanoa 60 sekkaa kuin 1 minuutti.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 26.08.2011 - 21:07

Se on just sopiva aika, eli ihminen pystyy rauhassa laskemaan yhdestä kuuteenkymmeneen minuutissa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 28.08.2011 - 20:31

Vastaukset tulivatkin jo. Mitä se Onttis nyt hupsuttelee.