Miksi Napsuun kirjoittavat eivät osaa suomenkieltä. Vrt yhdyssanat yms.

Ärsyttää, jos aikuiset on lapsiaan tyhmempiä

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 23.10.2008 - 12:46

Kaikki tulevat kuitenkin ymmärretyksi, mikä tärkeintä, ei viitsitä nipottaa.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 22.10.2008 - 16:43

johtuu varmaan tästä kännykkä kulttuurista ,kun tekstiviestejä laitellaan . ja onko se niin tärkeää jos asia vaan tulee ymmärretyksi. ja voithan sinä aina korjailla näitä virheitä , niin kyllä se oppi menee varmaan joskus perille.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 22.10.2008 - 17:01

Voi JC eli Jesus Christ.. Yksi kaipaa oikeinkirjoitusta ja ensimmäinen vastaaja on, kuin alle kouluiän. Vai, että kännykkä välilyönti ja sitten kulttuuri. Ei ei. Samoin pisteen jälkeen seuraa iso alkukirjain. On se ikävä, että, joku kaipaa normaalia koulusivistystä
kirjoittajilta ja ensimmäinen vastaaja näyttää, ettei osaa maamme kieltä kirjoittaa ja vetoaa tekstissään kännykkäkulttuuriin. Pakko todeta huh huh. Tai voihan lapsenlapset siirtyä takaisin riimukirjoitukseen. Ei onneksi omani kuitenkaan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 22.10.2008 - 18:05

Sanoisin näin, et kaikes kiireessä saattaa tulla ite kullekin jos jonkinmoisii 'sammakoit', tekstiin (sit viel tää kun kirjuuttelee näil murteil, saattaa olla ettei ite erkkikää (anteeks kaik erkit) saa selvää, mut kyl te ootte silti ihan kivast kirjuutellunna vastauksii, siin mittee).

Kaikkein tärkeint olis varmaankin yleensä täs Napsus esittää KYSYMYS niin, että kaikki (suurin osa) sen ymmärtää... miettiä, että, jos mulle tulee vastaan samanlainen kysymys, kun itse olen laittanut niin, onko siinä kaikki tarvittava tieto vastaajalle, esim. kysymys: face, ilman kysymysmerkkiä tms. vastaajaa valaisevaa ilmausta/selvitystä siitä, mihin kysyjä hakee oikeastaan vastausta... et sillee..

Kyllä mullakin pistää silmään suht isot kirjootteluvirheet, mut aattelen et kirjottelijalla on ollu kiirus, ei ole ajatellut asiaa sen kummemmin, tai sit jos ei ossoo kaikkii kirjotuksen kommervenkkei, nii sit ei ossoo, kaikki ei osaa kaikkea, siihen tyytyminen/hyväksyminen ite kullakin, kos? Mut jatketaan silti napsutteluu, kyl tääl ihan hyvä porukka on koolla, mut välil tulee jkl ristiriitoi silloin tällöin, kuin parhaaskin avioliitos/parisuhtees, heh.. eikös näin?

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 22.10.2008 - 19:05

anteeks nyt jesus christus eiku anonyymi - sorry tuli molemmat 'nimet' pienellä alkukirjaimella, mutta asiaan mää en ainaskaan rupee minkään pisteen jälkeen väsäämään isoo alkukirjainta, siinhän menee ikä ja terveys jos aina keskittyis siihen jotta laitoinko mä nyt ison vai pinen vai minkä himputin kirjaimen mä nyt pistin. ja sä kysyjä onninenko, mä sitten vissiin olen tyhmä kun en jaksa sitäkään miettiä jotta tuliks toi nyt yheteen vai puol kahteen -- siis onko yhdyssana vaiko ei, siis jos kirjoitan jonkun sanan joko yhteen tai erikseen. näköjään tähän mennessä aika moni on kuitenkin mun tekstistä selvän saanut ja jos ei saa niin multa voi kyllä aina kysyä että ,mitähän mahdoit tuolla oudolla sanallasi tarkoittaa, että pitikö tulla yhteen vai erikseen ja mää sitten vastaan jos vaan osaan.

[ anteeksi kiukkuni mutta kun en ole mikään äidinkielen expertti ja mulle on tärkeää kunhan tekstistä selvän saa niin en jaksa tosiaan takertua yksityiskohtiin/ virheisiin, mitä näköjään moni täällä napsussa tekee (takertuu). ]

p.s. mulla ei ole lapsia joten en ole ainakaan lastani tyhmempi.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 22.10.2008 - 19:26

Jees, jopas taas päästiin tunteita nostattavaan aiheeseen. Oli näiden pisteiden ja pilkkujen kanssa siteen miten vaan, niin siitä en ainakaan suostu huolestumaan jos lapset on meitä homekorvia fiksumpia, siinähän se maan tulevaisuus on sitten hoidossa.

Kirjoitusvirheitä tänne Napsu kysymys/vastaus palstalle aiheuttaa monikin syy, eikä niistä vähäisin varmasti ole palstan spontaani luonne, jos jotain vastattavaa on, se laitetaan heti eikä ruveta sen kummin kielioppiasioita pohdiskelemaan.

Toisille tuottaa pientä hankaluutta sekin, ettei Napsussa ole oikolukijaa, joka huomauttelisi lapsuksista (varsinkin jos on tottunut siihen).

Itse olen manaillut useamminkin lähetä-komennon peruttamattomuuta, vauhdilla laadittuun vastaukseen lipsahtanut panovirhe paljastuu vasta lähetyksen jälkeen, eikä sitä pysty enää millään korjaamaan.

Yhdyssanat sinänsä on aika hankala juttu, sääntöjähän löytyy ja riippuu vähän siitä mihin aikaan olet koulusi käynnyt,millaiset sinulle on opetettu. Tuntuu vähän siltä että viimeiseen kymmeneen vuoteen ei ole opetettu mitään, vaan uskotaan että kyllä se V*un word-oikolukija hoitaa asian (hoitaa muuten tosi huonosti).

Itseäni on hämmentänyt ehkä eniten tämä nykyinen pronominien käyttö (ei pelkästään Napsussa, mutta täälläkin) "tietääks ketään missä olis bileet" tyyliin. Osaakos joku selittää mistä tällainen käytäntö on syntynyt?

Niin tai näin, kyllä se ajatus, tunne ja sisältö tällaisella foorumilla on paria dekadia oiekakielisyyttä tärkeämpää, koitetaan ymmärtää toisiamme jatkosssakin.

Lisätty: 22.10.2008 - 19:55

oiekakielisyyttä = oikeakielisyyttä

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 22.10.2008 - 19:51

suomen kieli on niin vaikea kieli että mahdoton täydellisesti mestaroida.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 22.10.2008 - 23:34

Turhia murheita niin kauan kuin ymmärretään ....

Aika monta mokaa löytyy Anonyymin jeesustelijankin tekstistä jos tarkoja oltais (pikutuskin ihan p:stä), mutta mehän ei olla ..

Lisätty: 22.10.2008 - 23:35

pikutus = pilkutus

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 23.10.2008 - 01:27

Kyllä osaavat ja hyvin jopa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 23.10.2008 - 20:11

Passaapa niitä okein kirjottaa ni saa ite selevän