Mennä syteen?

Avainsanat: hiili

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 23.08.2011 - 17:09

Meni syteen taikka saveen, sanonta.
On syitä sysissä jos sepissäkin. vanha sanonta jos sepän tekele ei onnistunut.

Lähteet:
yle.fi/alueet/lahti/2011/03/...50296.html

Kysyjän kommentti

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 23.08.2011 - 08:36

Asian mennessä syteen tai saveen, ihminen heittäytyy tavallaan kohtalon varaan.

Lähteet:
yle.fi/alueet/lahti/2011/03/...50296.html

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 23.08.2011 - 09:27

Meni syteen taikka saveen menköön vaan. Tietämättömyyteen.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 23.08.2011 - 09:44

Jep, tämä olikin jo tutumpaa kauraa...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 23.08.2011 - 10:05

K: Sanonnan "meni syteen tai saveen" kaikki varmaan tuntevat. Sen
loppuosa on selvä, mutta mihin mennään, kun mennään syteen?

V: Syteen on peräisin sanasta "syteä" eli syvetä. Siis mennään
syvään.
Savimaata on raskas kaivaa, joten haudankaivaja saattaa tyytyä
matalampaan kuoppaan. Kevyeen hietamaahan taas voi kaivaa syvemmän
leposijan. Mutta mentiinpä syteen tai saveen, niin yhtä kuolleita
ollaan ja siellä pysytään.

sfnet.fi/group.php?id=12664&...i&sid=

joten siis pohjalle ollaan menossa, vaikka ei nyt hautuumaalle, mutta elämä joskus tiputtaa alspäin kun mikään ei onnistu...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 23.08.2011 - 10:58

Sys siunakkoon mitä teerimäki nyt keksi.

Sysi lienee miilun tapainen hiilenpoltto kasa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 24.08.2011 - 09:52

mennä pieleen,mennä päin per**ttä,mennä päin per**sta,mokata,munia,munata,mölliä yms...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 24.08.2011 - 21:19

Meni syteen tai saveen niin molemmat yhtä huonoja vaihtoehtoja.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 24.08.2011 - 22:07

Silloin on vähän epäonnistusin makua tekemisessä,jos menee syteen..
Ei mene ihan niinkun meinaa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 25.08.2011 - 21:20

Pieleen menee ja pahasti.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 26.08.2011 - 13:33

Minä en ole koskaan mennyt syteen tai saveen, pari kertaa kylläkin kylpylöissä. mieheni on sitäkin suorittanut monesti minun kanssani kinaamisesa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 27.08.2011 - 20:53

Syteen tai saveen, aivan sama.