Mikä on pataluha?

Avainsanat: rengas

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 23.08.2011 - 17:42

Padan alus pöydällä: opettajatv.yle.fi/teemat/ain...den+taidot

Tuolla Savossa sanottin; haukuttiin pataluhaksi!

Kysyjän kommentti

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 23.08.2011 - 08:32

Pataluha on oljista punottu rengas, jota aikanaan käytettiin pöydällä pyöreäpohjaisen padan alustana, jotta tämä seisoisi tukevasti keikkumatta. Eli on sanomattakin selvää, että tällainen esine tunsi itsensä melko litistetyksi siellä puristuksissa padan ja pöydän välissä

Lähteet:
hem.passagen.se/olavis/pataluha.htm

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 23.08.2011 - 09:28

En kyllä ole kuullut pataluhasta paljoakaan. Mutta sen sijaan patalaiskan kaikki tietää.Vanhempien sanonta nuoreille.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 23.08.2011 - 09:42

Pataluhasta olen kuullut puhuttavan, mutta nyt selkisi tuokin tarkoitus.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 23.08.2011 - 10:00

Todennäköisin selitys on, että pataluha liittyy murresanaan luha, luho, joka merkitsee ’huonoa, rikkinäistä, kelvotonta tai heikkoa’. Sana luha lienee useimmille vieras, mutta samaa perua oleva luhistua on kaikille tuttu.

Alkuosa pata puolestaan toimii samoin kuin sanoissa patalaiska = perin laiska, patavanhoillinen = erittäin vanhoillinen’. Pataluha siis on ’aivan tai kerrassaan kelvoton, huono’.

Sanalle pataluha on myös toinen merkitys. Tulelta pois nostettu ja pöytään tuotu pata lasketaan oljista punotun renkaan eli pataluhan varaan, jotta se ei nokea pöytää.

urbaanisanakirja.com/word/pa...taluhaksi/

sanaa on itse tullut käytettyä lapsesta asti..

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 23.08.2011 - 10:55

En olisi tiennyt. Oppia ikä kaikki.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 23.08.2011 - 12:22

Meillä mökillä nokipannu lasketaan aina pataluhan päälle, ettei pöytä likaannu ja onhan se toki kuumakin.Sellainen rengas, mistälie pajusta punottuhan se on.

Ja kun haukutaan joku pataluhaksi, on sillä ihmisellä aika tukalat oltavat.Olo kuin puun ja kuoren välissä,niin pienenä ja surkeana.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 23.08.2011 - 15:00

Padan minäkin olen kuullut laskettavan sellaisen päälle.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 24.08.2011 - 00:00

Savossa haukuttiin joku epämieluisa henkilö pataluhdaksi. Ei liene sukua luhtahuitille??

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 24.08.2011 - 17:04

Täällä päin se on sellainen täysin kelvoton, epämiellyttävä tyyppi.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 25.08.2011 - 21:17

Opittu sivistykseni sanoo tuosta että se on sellainen epämääräinen ihminen.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 26.08.2011 - 13:38

Olen joskus haukkunut mieheni pataluhaksi kun on pahasti väärin toiminut, ja ei sen jälkeen ole minulla ollut tarvetta pariin päivään puhua mitään.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 27.08.2011 - 20:52

Ihan susi, huono tekele.