Kuinka nopeasti saan eilen pilkkomani terijoen salavan oksat, max ranteen paksuiset, kuiviksi uunin tai saunan lämmittämiseen?

ovat nyt pilkottuina odottamassa ulkona katoksessa.

Avainsanat: polttopuiden kuivaus

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 21.08.2011 - 09:37

Otas muutama jo sisäänkin niin kuivuu nopeammin ja pääset lämmittämään vaikka saunaasi...

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 21.08.2011 - 12:20

riippuu tosiaan missä niitä kuivattelet. uuninpankolla kuivuvat varmaan nopeiten sisätiloissa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 21.08.2011 - 12:47

Sisätiloihin kuivumaan :)

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 21.08.2011 - 12:59

Kyllä ne sisätiloihin on varmastikin parasta nyt tuoda. On ilman kosteuspitoisuus jo ulkona aika suuri.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 21.08.2011 - 15:49

Jos ulkona niitä säilytät, menee kuivumiseen useampi kuukausi. On pajunsukuinen kasvi ja siis melko kostea.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 21.08.2011 - 18:06

Eikö yleisesti pidetä, että puun pitäisi vuoden kuivua ennen polttamista?!

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 21.08.2011 - 19:17

Eikä haittaa vaikka hieman kosteana lisäätkin hyvään tuleen. Palavat pidempään antaen paremman lämmön.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 22.08.2011 - 09:39

Silloin kun lyöt kalikoita vastakkain. Kun kalikka kalahtaa ja emäntä älähtää.Tehot kohdallaan.
Mulla on katoksissa aina vanhempia puita, joita poltamme.Rauhassa annan niiden kuivua.Kyllä vähän kosteaakin voi polttaa, heittää kuuman hiilloksen päälle.Kyllä palaa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 22.08.2011 - 11:11

Puoli vuotta ainakin. Puun hyvä antaa kuivua ihan rauhassa, jopa vuosia.