mikä on seuraavan lauseen oikea sanajärjestys? perustelut

"ainakaan mun nenä ei vuoda enää niin paljoa"
"ainakaan mun nenä ei vuoda niin paljoa enää"
"ainakaan mun nenä ei enää vuoda niin paljoa"

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 21.08.2011 - 00:57

Kaikki väärin.
"Paljoa" ei ole suomenkieltä. Täytyy sanoa "paljon". Ovatko nuo koulutehtävästä? Toivottavasti eivät.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 20.08.2011 - 23:57

"ainakaan mun nenä ei vuoda enää niin paljoa"

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 21.08.2011 - 01:25

Kaikki virkkeet ovat tulkittavissa eri tavoin.Eli periaatteessa painottavat eri asioita ja merkityskin siten muuttuu...Ja nuo sanat eivät kyllä taida olla ihan oikeaa Suomen kieltä.Murresanoja kenties?

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 21.08.2011 - 01:42

Jos mun nenä vuodaa vielä,otan nenäliinan,niin ei ainakaan vuoda niin paljoa?!

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 21.08.2011 - 05:52

ainakaan nenäni ei enää vuoda niin paljon.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 21.08.2011 - 08:58

Kyseisessä lauseessa sanajärjestys vaikuttaa siihen, millä asialla on päämerkitys, joten kaikki ovat yhtä oikein tai yhtä väärin. Onko niin, että mun nokkani ei ainakaan vuoda, vai että enää ei mun nokkani vuoda, vai että se ei vuoda paljon?

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 21.08.2011 - 09:00

Flunssassa nenäni kyllä vuotaa, oli sanajärjestys mikä hyvänsä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 21.08.2011 - 09:30

Kaikki lauseet ovat väärin, ja näin ollen eivät ole suomea. Puhuttuna kyllä voi sanoa ihan mitä vain, mutta kirjakielessä sanojen muotojen ja järjestyksen on oltava oikein. Kirjoitetussa muodossa samansisältöinen lause voisi kuulua näin: "Nenäni ei enää ainakaan vuoda yhtä paljon kuin aikaisemmin". Tämä saattaa kuulostaa nipotukselta, mutta olen sitä mieltä, että suomen kielestä on pidettävä hyvää huolta. Kaikenlaisia puhekielen ilmaisuja ei saa päästää kirjoitettua kieltä heikentämään.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 21.08.2011 - 12:30

Laittaisin sanan "paljoa" paikalle paljon, niin johan näyttäis paljon paremmalle :)

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 21.08.2011 - 13:18

Hurjatta puhui oikeata asiaa. Toivottavasti nenät saatiin nyt vuotamattomaan kuntoon.
en ole kieliopillisesti taivava, joten en osaa korjata jos korjaamista on.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 21.08.2011 - 16:26

järjestys on 1. ekaks.mut muuten on korjaamisen varaa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 21.08.2011 - 17:58

Kolme väärin ja loput peruutettu.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 21.08.2011 - 19:10

Minun nenäni ei vuoda ollenkaan eikä siinä ole mitään perustelemista.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 22.08.2011 - 10:01

Toivottavasti noin huonoa suomen kieltä ei ainakaan koulutehtävissä ole.... en perustele se kummemmin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 25.08.2011 - 20:04

Ei mikään noista ole kieliopillisesti oikein. Jokaisessa lauseessa on paljon virheitä. Lauseet ovat sanahirviöitä.