Mitä tarkoittaa UTC?

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 22.10.2008 - 09:19

koordinoitu yleisaika. lisätietoja wikipediasta. coordinated universal time.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 22.10.2008 - 09:31

UTC on koordinoitu yleisaika, joka otettiin käyttöön vuonna 1972. Suomen aika saadaan lisäämällä siihen kaksi tuntia. Vuoteen 1972 aikajärjestelmän pohjana oli Greenwichin aika, lyhenteenä GMT. UTC-aikaa ylläpitää kansainvälinen aikakeskus Pariisissa. Suomen aikakeskus toimii Espoon Otaniemessä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 22.10.2008 - 22:55

UTC
(koordinoitu yleisaika, Coordinated Universal Time) Normaalisti käytettävä aika, joka seuraa kansainvälistä atomiaikaa, mutta kun ero Greenwichin keskiaurinkoaikaan nousee yli 0,9:ksi sekunniksi, aikaa siirretään tasan yhden sekunnin eteenpäin (tai taaksepäin, mutta näin ei ole vielä tarvinnut tehdä) eli aikaan lisätään karkaussekunti. Tämä tehdään korkeintaan kerran vuodessa, joko vuoden vaihteessa tai keskikesällä. Tarkat tietokoneohjelmat joutuvat varautumaan siihen, että päivässä voi olla 86 401 sekuntia. Karkaussekunteja koordinoi IERS-organisaatio (International Earth Rotation and Reference Systems Service) Ranskassa.

Vuonna 2004 TAI-ajan ja UTC-ajan ero oli 32 sekuntia. Vuodenvaihteessa 2004–2005 UT1-ajan ja UTC-ajan ero (UT1-UTC) oli -0,50 sekuntia eikä karkaussekuntia tarvittu. Vuodenvaihteessa 2005–2006 UTC-aikaan lisättiin karkaussekunti. Seuraava karkaussekunti lisätään vuodenvaihteessa 2008–2009[1].

Lähteet:
wiki

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 05.11.2008 - 22:58

(koordinoitu yleisaika, Coordinated Universal Time) Normaalisti käytettävä aika, joka seuraa kansainvälistä atomiaikaa, mutta kun ero Greenwichin keskiaurinkoaikaan nousee yli 0,9:ksi sekunniksi, aikaa siirretään tasan yhden sekunnin eteenpäin (tai taaksepäin, mutta näin ei ole vielä tarvinnut tehdä) eli aikaan lisätään karkaussekunti. Tämä tehdään korkeintaan kerran vuodessa, joko vuoden vaihteessa tai keskikesällä. Tarkat tietokoneohjelmat joutuvat varautumaan siihen, että päivässä voi olla 86 401 sekuntia. Karkaussekunteja koordinoi IERS-organisaatio (International Earth Rotation and Reference Systems Service) Ranskassa.

Vuonna 2004 TAI-ajan ja UTC-ajan ero oli 32 sekuntia. Vuodenvaihteessa 2004–2005 UT1-ajan ja UTC-ajan ero (UT1-UTC) oli -0,50 sekuntia eikä karkaussekuntia tarvittu. Vuodenvaihteessa 2005–2006 UTC-aikaan lisättiin karkaussekunti. Seuraava karkaussekunti lisätään vuodenvaihteessa 2008–2009[1].

Lähteet:
fi.wikipedia.org/wiki/UTC#UTC