Kuinka usein karhun sydän lyö talviunessa?

www.tiede.fi/uutiset/4388/ka...uessaankin

Avainsanat: harva potkuinen pumppu

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 17.08.2011 - 20:09

Talviuneen vaivuttua eläimen hengitys hidastuu kahteen henkäykseen minuutissa, ja sen sydän saattaa lyödä vain 14 sekunnin välein.

Hitaasti tuo otus vaan hengittelee...

Kysyjän kommentti

60/14=4,3 kertaa min

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 17.08.2011 - 20:31

Normaalitilassa karhujen sydän lyö 55 kertaa minuutissa, mutta talviunen aikana pulssi laski noin 14 kertaan minuutissa. Hengitysrytmi hidastui myös merkittävästi; talviunen aikana ne hengittivät kerran tai kaksi minuutissa. Sydämen lyöntitiheys seurasi hengitystä siten että sisäänhengityksen aikana pulssi nousi hetkeksi lähes normaalitasolle, mutta uloshengityksen aikana se hidastui. Lyöntien välillä saattoi olla noin 20 sekuntia. Hapenkulutuksesta päätelty aineenvaihdunta hidastui paljon odotettua enemmän, 75% verrattuna normaaliin kesäaikaiseen. Mustakarhujen talviuni on toisenlaista kuin oletettiin. Pohjoisamerikkalaisten mustakarhujen ruumiinlämpö putoaa talviunen aikana vain kuudella asteella mutta siitä huolimatta niiden aineenvaihdunta hidastuu noin neljännekseen siitä, mitä se on normaalitilassa. Aiemman käsityksen mukaan kymmenen asteen pudotus ruumiinlämpötilassa johtaa aineenvaihdunnan hidastumiseen 50%.
Lisäksi talviunta nukkuvien mustakarhujen ruumiinlämpötila vaihteli hitaassa, useiden päivien rytmissä 30-36 asteen välillä. Raskaana olleen naaraskarhun ruumiinlämpö pysyi vakaana normaalitasolla pennun syntymään asti, mutta sen jälkeen emokarhun lämpötila alkoi käyttäytyä samalla tavalla kuin muilla.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 17.08.2011 - 20:35

Karhun sydän lyö vain noin 10 kertaa minuutissa, normaalin nopeuden ollessa 40 lyöntiä minuutissa. Ruumiinlämpö alenee 38 C-asteesta 33-34 asteeseen.

Lähteet:
www.tunturisusi.com/karhu/

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 18.08.2011 - 08:16

Hitaasti mutta varmasti.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 18.08.2011 - 09:43

Erittäin hitaasti, mutta varmasti..

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 18.08.2011 - 20:22

Pääasia, että uniensa aikana hengissä säilyy, siihen riittää näköjään harvempikin tahti.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 19.08.2011 - 10:42

Muutaman kerran minuutissa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 19.08.2011 - 20:29

Ehkäpä hiukopalaa ottaa joskus, juhlinan jälkeen.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 23.08.2011 - 18:28

Hitaasti, hitaasti hyvää tulee.