MItä junalle käy,jos...

se ajaa raiteilla olevan ihmisen yli? Pysähtyykö vai jatkuuko matka kuin mitään ei olisi tapahtunu?

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 17.08.2011 - 20:17

Taitaa matka jatkua ennekuin kuljettaja sen pysäyttää

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 17.08.2011 - 20:16

Kyllä tuo taatusti pysähtyy jos tapahtuman näkevät , mutta niillä tuo pysähtyminen ei tapahdu hetkessä..

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 17.08.2011 - 20:27

Riippuu paikasta. Malmi-Puistola valillä 4-linjaraiteen rakennus-paikalla 90-luvun alussa pohjoisen pikajuna heitti radalla kävelleen, kaivinkonetta aamulla käynnistäneen kuskimme eteen ja meni menojaan. Varmaan näki kun huudatti niin maan perusteellisesti.
Töihin pääsi kone vasta 10 jälkeen kun kaikki viranomaisseremoniat oli ohi. Vilkasliikenteinen väli ja 2 raidetta käytössä, ei yksi ruumis sekoita aamuruuhkaa.

Tavarajunan pysähtymis matka normaalinopeudesta (n.80km/h) on yli kilometri ja juna on mennyt kokonaan tapahtumapaikan ohi. Mitä sitten pikajunan toistasadan vauhdista.

Lähteet:
www.liikenneturva.fi/www/fi/...ieliII.php

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 17.08.2011 - 20:30

Kyllähän se juna heti yritetään pysäyttää ja sitten tulevat raivausmiehet töihin. Ikäviä juttuja, mutta näitä tapahtuu ja yliajo on kuljettajalle aina paha paikka. Aivan varmasti miettii tapahtunutta pitkän aikaa, jopa loppuelämänsä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 17.08.2011 - 20:32

pysähtyy tietysti mutta vasta kun tonnien painoinen suostuu pystähtymään. ja saletisti ei jatka ennen kuin polliisi on antanut luvan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 17.08.2011 - 20:56

Matkustaja tuskin tapahtumaa edes huomaa, junan kuljettajan on tietysti pidettävä katseensa radassa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 17.08.2011 - 22:04

Junaliikenteen turvaaminen

Junasuorituspaikan junakulkuteiden ja junasuorituspaikkojen välisten osuuksien turvaamisesta vastaavat junasuorittajat.
Jos liikennepaikalla on erillisiä asetinlaitteita tai vaihdepiirejä, asetinlaitteen hoitaja tai kulkutienturvaaja turvaa junakulkutiet junasuorittajan antamien määräysten mukaan.

Kiskoilla liikkuvan yksikön kuljettaja vastaa yksikkönsä liikkumisesta junaturvallisuusmääräyksiä noudattaen.

Miehitetyssä junassa junamiehistö vastaa matkan aikana vaunujen liikennekelpoisuudesta ja valvoo matkustajaturvallisuutta.

2. Junaliikenteen turvaamismuodot
Kauko-ohjattu rata
Kauko-ohjattu rata on aina suojastettu. Kauko-ohjatulla rataosuudella useamman liikennepaikan junasuoritustoiminnat on teknisesti keskitetty yhdestä toimipisteestä hoidettaviksi. Kauko-ohjatulla radalla voidaan ohjata myös linjalla olevia liikennepaikkoja vaihteineen. Kauko-ohjatut rataosat on lueteltu Jtt:ssä.

Suojastettu rataosa
Suojastus on turvalaitekokonaisuus, joka valvoo raidevirtapiisien tai akselinlaskentalaitteiston avulla opastimen suojaaman alueen vapaana olon. Laitteisto ohjaa automaattisesti junasuoritusvälillä vapaana olevien osuuksien opastimet näyttämään ajon sallivaa opastetta ja liikkuminen tapahtuu opastimien opasteiden mukaan. Suojastetut rataosat on lueteltu Jtt:ssä.

Suojastettu, kevennetyllä opastinjärjestelmällä varustettu rataosa
Liikennepaikoilla on ainoastaan tulosuunnissa esiopastimelliset pääopastimet, joiden "aja"-opasteella annetaan lähtölupa seuraavalle pääopastimelle. Lähtölupa sivuraiteelta annetaan radiolla. Kevennetyllä opastinjärjestelmällä varustetut rataosat on lueteltu Jtt:ssä.

Junien kokonaisuuden ja sijainnin rataosalla varmistava turvalaitos
Näillä rataosilla turvaaminen perustuu junan kokonaisuuden tarkastavaan laitteistoon, esimerkiksi radioloppuopastimiin, ja aikatauluun merkittyihin luvansaantipaikkoihin. Junasuorittaja tallentaa etenemisluvat laitteistolla, jonka ohjelma vertaa annettua lupaa ja edellisen junan etenemistietoa. Junien kokonaisuuden seurannalla varustetut rataosat on lueteltu Jtt:ssä.

Junasuoritusväleihin jaettu rataosa
Junasuoritusväleihin jaetulla radalla liikenteen turvaamisesta kahden junasuorituspaikan välillä vastaavat niiden junasuorittajat. Junasuorituspaikalta annetulla lähtöluvalla kuljettaja ajaa aikataulun mukaisesti opasteita noudattaen seuraavalle junasuorituspaikalle.

Erityisohjeiden mukaan turvattavan rataosan liikennöiminen
Vähäliikenteinen rataosa
Vähäliikenteisellä radalla liikennöiminen turvataan rataosan junasuorittajan ja kuljettajan yhteistoiminnalla.

Jaettuun junasuoritusväliin perustuva rataosa
Turvaaminen perustuu aikatauluun merkittyihin luvankysymis- ja ilmoittautumispaikkoihin.

Soveltamisohjeet
Luvan rataosan liikennöintiin vähäliikenteisen radan erityisohjeiden mukaisesti antaa Ratahallintokeskus.

3. Junasuorituspaikka
Junasuorituspaikka on liikenteen ohjaamista ja turvaamista varten miehitetty liikennepaikka.
Junasuorituspaikalta annetaan opasteita niille junille, joille se on määrätty junasuorituspaikaksi. Junasuorituspaikat ovat kuljettajan kannalta yhteydenottopaikkoja.

Junasuorituspaikat merkitään junan aikatauluun. Junasuorituspaikkojen muutoksista ilmoitetaan kuljettajalle viikkovaroituksessa tai JT-ilmoituksella.

Kauko-ohjatulla radalla ei ole junasuorituspaikkoja. Kauko-ohjaajaa pidetään kauko-ohjausalueeseen nähden junasuorittajana.

Junasuorittaja vastaa junakulkuteiden ja junasuoritusvälin turvaamisesta sekä antaa luvat vaihto- ja muun työn tekemiseen. Liikennepaikkakohtaisissa lisämääräyksissä voidaan antaa luvanantoa ja kulkutien turvaamista tarkentavia määräyksiä.

Junasuorituspaikka on yleensä sijoitettu liikennepaikalle. Tilapäisesti voidaan junasuorituspaikka joutua sijoittamaan muualle kuin liikennepaikalle. Tällaisen paikan tulee olla vähintään 1200 m:n päässä suojattavasta kohdasta sekä kuljettajan helposti havaittavissa ja tunnistettavissa.

4. Junan kulussa olo
Tavarajunien kulussaolopäivät ilmoitetaan vakinaisten junien luettelossa. Matkustajajunan kulussaolopäivät merkitään sen aikatauluun, tai matkustajajunille on laadittava niitä koskeva vakinaisten junien luettelo.
Kun juna pannaan kiulkuun muuna kuin aikataulussa tai vakinaisten junien luettelossa ilmoitettuna päivänä, se on lisäjuna. Lisäjunien kulkuunpanosta on ilmoitettava kaikille asianosaisille

  Ilmoita asiaton vastaus
amu
Vastattu: 18.08.2011 - 00:20

jos juna pysyy raiteillaan, se korkeintaan hiukan sotkeutuu ;)

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 18.08.2011 - 09:42

Uskoisin junan pysähtyvän mahdollisimman pian.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 18.08.2011 - 10:29

Vaikeata junaa on pysäyttää, pysähtyy kyllä sitten kun se onnistuu. Itsemurhakahditaatit usein heittäytyvät junan alle, tunnen yhden veturinkuljettajan jonka ohjaaman tavarajunan alle oli ihminen heittäynyt..... oli miehelle kova paikka tietenkin, henkistä apua heille järjestetään kyllä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 18.08.2011 - 16:34

ehkäpä ei ainakaan kannata kokeilla nähdäkseen / kokeakseen / tietääkseen mitä tapahtuu, pysähtyykö vai ei.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 18.08.2011 - 16:35

Kyllä tuollaisessa tilanteessa juna pysähtyy veturinkuljettajan toimesta.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 19.08.2011 - 00:05

Juna on tunteeton, mutta junankuljettaja tekee jarrutuksen välittömästi - jos sattuu havaitsemaan tapahtuneen.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 19.08.2011 - 22:24

Juna pysähtyy ,kun siihen kykenee.Jos ihmistä töytäisee, hän harvoin hengissä selviää...Tai esimerkiksi koiraa.Olen ollut keräämässä kauniin ajokoiran jäännöksiä muovipussiin Mikkelin rataosuudella...Se oli aika kamalaa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 21.08.2011 - 16:56

Pysähtyy, kun veturinkuljettaja pysäyttää.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 23.08.2011 - 18:23

Kyllä sen täytyy pysähtyä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 26.08.2011 - 13:00

Jos kuljettaja on huomannut tapahtuneen niin pysäyttää.