Onko kellään kokemusta hammahoidota, joka tehdään ns. humautuksessa eli ei tarvii puuduttaa?

Ja samalla reissulla voidaan tehdä monenlaisia hoitotoimenpiteitä. Pitääkö "humautus" todella kivun pois ja voiko operation jälkeen lähteä omin neuvoin kotiin vai tarviiko olla joku kaverina?

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 16.08.2011 - 17:19

Omakohtaista kokemusta ei ole, mutta olen kuullut että hoito ns. humautuksessa on kivutonta ja ainakin Oton Hampaassa Jyväskylässä hinta noin 190€/tunti.

Kysyjän kommentti

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 16.08.2011 - 11:24

Ei itselläni sellaista, mutta viime viikolla olin Jyväskylän keskussairaalassa kipuklinikalla ja viereisessä
lepopetillä oli kaveri, jolla oli kaksi risaa takahammasta otettu sellaisessa humauksessa.
ei ollut tiennyt toimenpiteestä mtään, mutta pari tuntia joutui olemaan heräämössä, että kunnolla oli
kotiinlähtokunnossa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 16.08.2011 - 11:51

En ole koskaan kuullutkaan,itse kerran hammasleikkaus nukutuksessa.Kokemus oli ihana,mutta kallis...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 16.08.2011 - 12:01

Minulla oli särkyä viisaudenhampaassa ja se määrättiin poistettavaksi. Hammaslääkärini suositteli vaikean ja ilmeisen kivuliaan toimenpiteen suorittamista nukutuksessa. Nukutuslääkäri olisi tullut Englannista Suomeen tekemään pelkän nukutuksen. Operaation kokonaishinta arvio oli muistaakseni n. 500 - 600 €. onneksi??? menin toisen lääkärin luokse ja hän teki homman itse puuduttamalla hampaan, mutta täytyy sanoa, että kyllä meinaa hiki virtasi....oli se niin namiskuukkelis-kokemus.....en suosittele kipuherkille. Hintaa ei kylläkään ollut kuin 260 € ja Kela korvasi 70% kustannuksista......ilmeisesti myös kivusta????

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 16.08.2011 - 13:40

Minulla on paikattu pienempiä reikiä ilman puudutusta , se ei tuntunut paljon miltään., jos taas tarvitsee mennä juuriin tai juuri hoitoihin ,silloin pyydän puudutuksen. Sattuu se muuten kovasti. Tuntuu siltä ,että tuo ekalääkärillä oli vain rahastus mielessä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 16.08.2011 - 17:35

Se on varmaan joku japaninkielinen juttu.

Joko hama huma huta, moko maki toti muki.

Ei ole tällä kertaa muuta tietoa.

Hyvää päivänjatkoa Sinulle!

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 16.08.2011 - 18:00

Pienemmät rempat tehty puuduttamatta, mutta viisauden hampaan poisto kultaisella 80-luvulla vaati useamman piikin, kestikin mokoma reilun tunnin. Toimenpiteen jälkeen kun suu saatiin vihdoin kiinni, ei sitä tarvinnut moneen päivään avatakaan - ei siis auennut ja vaati päivittäistä treenaamista, että saatiin luukku auki. Pari viikkoa tuli saikkua ja kaupanpäällisiksi turvonnut ja mustunut poski ja kaula.

Silloin olisi kyllä humautus ollut paikallaan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 16.08.2011 - 20:09

Ei ole humautettu. Yhtä lukuunottamatta viisaudenhampaat lähtivät aikoinaan vetämällä pois. Vika viisaudenhammas leikattiin, aika karut muistot siitä jäivät. Mutta onneksi siitäkin selvisin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 17.08.2011 - 07:00

Minulla on humauksessa poistettu sappikivet sairaalassa ja on ihan kun nukutuksessa,
tosin herätys on miellyttävämpi ja nopeampi.
En ole kuullutkaan että hammaslääkärikin moista tekee

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 18.08.2011 - 23:09

En ole moisesta kuullutkaan, mutta jonkin asteisen ottaisin mielelläni vastaan. Pelkään hammaslääkäriä enemmän kuin itse elämää.