Mitä on "veto" tai "cold draft" (ilmaan liittyvä termi)?

Minulla on Odotoglossum eli pantterikämmekkä orkidea. Orkidea pitää raittiista, liikkuvasta ilmasta, sekä lämpötilojen vaihtelusta (edistää kukintaa). Suosituksia ovat päivälämpötilaksi 18-27 Celsiusta ja yölämpötilaksi 10-18 C.

Joten, onko ideaa miten lämpötilavaihtelut voisi toteuttaa ilman, että aiheutuu ns. "vetoa"? Onkohan turvallista raottaa hyönteisverkotettua ikkunaa yöksi ja asettaa kasvi sen lähelle? Täällä päin on öisin ollut ulkona +10 - + 15 astetta lämpöä.

Avainsanat: odontoglossum orkidea veto cold draft

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 15.08.2011 - 22:46

Vedon tunne aiheutuu ihon paikallisesta liian voimakkaasta jäähtymisestä. Se johtuu lämmönsiirrosta.
Vedon tunteeseen vaikuttaa ilman nopeus sekä lämpötila ja myös säteilemällä tapahtuva lämmön siirto.
Vedon tunteen syntymiseen vaikuttavat oleellisesti mitä teemme, miten olemme pukeutuneet sekä mitkä
ovat ympäristön lämpöolosuhteet.
Keskeinen vedon tunteeseen vaikuttava tekijä on vallitseva huoneilman lämpötila, jossa viihtyvyys alueen alaraja on 21
- 22 C:ta. Herkkyys vedon tunteelle on näissä lämpötiloissa oleellista ja lämpötilan laskiessa tämän alapuolelle
herkkyys vedontunteelle lisääntyy.
Kokonaislämmönsiirtoon vaikuttavat ilman liikkeen ja lämpötilan lisäksi säteilylämmönsiirto. Säteilylämmön osuus
nousee silloin, kun läheisten pintojen lämpötilat poikkeavat ilman lämpötilasta.

Kysyjän kommentti

Kiitos! Selvensit asiaa minulle hyvin. :)

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 15.08.2011 - 19:39

Orkidean valontarve

Suomessa orkideat kärsivät kesällä ikkunoista kuumasti porottavasta auringosta. Pimeimpänä vuodenaikana ne puolestaan tarvitsevat valoa enemmän kuin sitä Suomen talvessa voi saada. Kesällä kukka suojataan suoralta paisteelta, ja talvisin sille annetaan keinovaloa mielellään 10 tuntia päivässä.
Sopiva lämpötila

Useimmat huonekasveina kasvatettavista orkideoista ovat kotoisin trooppisista olosuhteista. Kasvi viihtyy kuitenkin jonkin verran vaihtelevissa lämpötiloissa. Kasvukaudella sopiva päivälämpötila on 20–25°C, öisin riittää 16–20°C.

www.yhteishyva.fi/piha_parve...ean_hoito/

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 15.08.2011 - 20:12

olen tappanut pari orkideaa liian huonolla tai hyvällä hoidolla.

yleistä orkidoista:
www.suomenorkideayhdistys.fi...ietopankki

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 16.08.2011 - 07:10

Kuulemma helppohoitoinen :)
www.huiskula.fi/huiskula.asp...newsID=643

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 16.08.2011 - 10:38

Minä en kukkia kasvattele, mutta sujuvasti katselen ja kastelen.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 16.08.2011 - 17:31

Ihan sama onko veto ja cold draft kohdallaan, aina minun orkideat heittävät henkensä.