Mistä köyttä punotaan?

Vanajan avovankilasta löytyi hamppukätkö, käsityötaito kunniaan?
www.mtv3.fi/uutiset/rikos.sh...amppukatko

Lisätty: 15.08.2011 - 10:40

www.kuitulinja.fi/verkkokaup...-p-52.html
Odotellessa mies taivuttaa hamppua, pellavaa, sisalta, juuttia ja puuvillaa köysiksi asiakkaiden toiveiden mukaan. Joko tervattuna tai käsittelemättömänä.
www.satakunnankansa.fi/cs/Sa...perit.html

Avainsanat: köydenpunojat

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 15.08.2011 - 11:11

- aika löysää näyttää olevan avovankiloiden homma, mutta täytyyhän vangeilla viihdykettä olla ;-D
kaskun ei pontikkavehkeitä ole löydetty.
köydenpunonta on taito sekin.

Kysyjän kommentti

Kukaan ei vastannut kysymykseeni: "Hampusta".
ks kakkoslinkki. En kysellyl mitään manillaköydestä!

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 15.08.2011 - 11:21

Taitaa noissa paikoissa majailla enemmän "juonenpunojia", kuin "köydenpunojia".
Todetaan varmaan oudoksi yhteensattumaksi.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 15.08.2011 - 12:33

Joo siellähän on tarpeet tallessa ja sitten voikin lasketella pajunköyttä aiheesta..

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 15.08.2011 - 15:27

Pajunköyttä tulee taatusti mukaan.. ja jos mitä köyttä punotaan...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 15.08.2011 - 15:38

Se oli ammatti taito ennen monelle antoi elannon.Oli luonnon köysiä siihenaikaan melkein kaikki. En ihmettele jos on vankilassakin tehty köysiä. Onhan sitä voitu väärinkin käyttää välillä kaulaan ja välillä kaaliin.Siellä on metkut ja ketkut aibna ollu ja tulee edelleenkin olemaan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 15.08.2011 - 16:41

Oudolta kuulostaa avovankiloiden kasvihuoneiden kasvatukset, minkähänlainen valvonta siellä on?

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 15.08.2011 - 20:15

Köyttä, siihen tarvitaan vahvemmat aineet kuin paperinarun tekoon. En tiedä muuta.
Hätäpäissäni teen vaikka lillalangasta narua itselleni, mutta ei köyttä.siis en tiedä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 15.08.2011 - 23:03

Tarkoitat varmaankin pleissausta (myös spleissaus tai pujonta) on köyden tai vaijerin säikeiden punomista itsensä tai muiden köysien kanssa siten, että muodostuu kestävä ja pitävä yhteys, joka paksuntaa köyttä vain vähän. Pleissauksen ero solmuun on, että pleissaus ei ole helposti avattavissa, mutta köysi kulkee rissojen yms. läpi paremmin kuin solmittu liitos ja pleissaus heikentää köyttä merkittävästi vähemmän kuin solmiminen.

Merimiesperinteessä purjelaivojen aikana kaikki kiinteät liitokset tehtiin pleissaamalla ja solmuja käytettiin vain köysien väliaikaiseen kiinnittämiseen.

Yleisimpiä pleissaustyyppejä ovat köyden jatkaminen (tai köyden päiden punominen yhteen), silmukkapleissi (luonnollisen silmukan teko köyden päähän) ja kruunupleissi (köyden avoimen pään päättely luonnollisesti)

Pleissauksen teko

Kierretyssä, yleensä kolmisäikeisessä, köydessä avataan köyden säikeitä päästä n. 6 kierrosta ja pujotaan säikeet toisen köyden säikeiden väliin. Vaijeri pleissataan vastaavalla tavalla. Mikäli köydessä tai vaijerissa on ydin, menetelmä on monimutkaisempi. Köyttä pleissattaessa säikeitä voidaan ohentaa 3-4 pujotuksen jälkeen, jolloin tulos on kauniimpi ja päättyy sulavasti.

Punottujen ytimettömien köysien pleissaminen on helppoa, köysi voidaan vain työntää riittävän pitkältä matkalta (10-20 kertaa köyden paksuus) köyden muodostaman putken sisälle ja varmistaa liitos ompelemalla.

Punottujen ytimellisten köysien pleissaus riippuu köyden rakenteesta. Jos myös ydin on ontto, putkirakenteinen, kerrokset voidaan pujottaa toistensa sisään ja saada kestävä liitos. Eräillä valmistajilla on tarjoilla suuria muovineuloja heidän köysiensä liittämiseksi. Joidenkin köysien kohdalla tarvitaan erityisiä tekniikkoja.

Yleisin työkalu on kourumalspiikki (suom. myös pujotuspuikko, eng. marlinspike tai fid), jolla avataan köyden säikeitä ja pujotetaan säikeet säikeiden lomaan. Vaijerien pleissaukseen tarvitaan umpinaista teräksistä malspiikkia. Lisäksi voidaan tarvita purjeneuloja ja lankaa työn päättelyyn rihmaamalla sekä ruuvipenkkiä tai lukkopihtejä vaijerin käsittelyyn.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 16.08.2011 - 17:32

Omavaraista porukkaa Vanajassa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 18.08.2011 - 19:53

Jeps, omavaraisia ovat.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 19.08.2011 - 10:01

Yhdistettynä juonenpunonta ja köydenpunonta.... vapaus saattaa koittaa kun köysi valmistuu!

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 19.08.2011 - 14:21

Kekseliästä porukkaa, aikaa taitaa olla riittävästi pohdiskeluun.