Oletatteko, että jos on vanha, on myös viisas?

Onko eläkeikä viisauden takuu?

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 14.08.2011 - 17:26

No en todellakaan. Ikä ja viisaus eivät ole toistensa synonyymejä. Jotkut vanhat ovat hyvinkin viisaita ja heitä on ilo kuunnella.

Kysyjän kommentti

Kiitos vastauksista!

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 13.08.2011 - 12:42

Tuo sun täytyy kysyä nykyajan teineiltä tai politikoilta.
(Minulle ei yksikään nainen ole synnyttänyt jälkeläistä.)
Äitien- ja isän päivissä on kestämistä, mutta onhan onneksi itsenäisyyspäivä jolloin voi vetää EU-lipun salkoon..

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.08.2011 - 12:46

Ainakin Kalevalan Väinämöinen väitti olevansa: Olen vanha, mahtava ja viisas johtaja, sekä Kalevalan merkittävin sankari.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.08.2011 - 12:51

ikäihmisillä täytyy olla pitkän elämän mukanaan tuomaa viisautta, mutta ilmeisesti kyky jäsentää sitä on jo rajoittunut.
toivoisinpa että aikanaan eläkkeelle päästessäni / joutuessanni saisin viisautta ja kärsivällisyyttä .
;-D

tämä viisaus oli Hesarin palstoilla:
"Elämme yhteiskunnassa, jossa nuoruutta korostetaan. Ehkä vanhemmat ihmiset haluavat tuntea itsensä paremmiksi. Siksi he haluavat lukea huonoja uutisia nuorista", sanoi tutkija Silvia Knobloch-Westerwick.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.08.2011 - 13:23

No sanotaan jossain , että vanhat ja viisaat, mutta voi olla myöskin päin vastoin, jos on dementia alkanut iskeä pahemmassa muodossaan!

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.08.2011 - 13:27

Mahdotonta on tuohon vastata.
Ihmiset on niin erilaisia iästä huolimatta.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.08.2011 - 14:02

Nuorempana niin ajattelin, mutta sittemmin olen pahasti pettynyt. Eikä tämä ollut siis mikääm yleistys. Ikä ei välttämättä tuo mukanaan viisautta. Itsekin muutun kokoajan tyhmemmäksi.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.08.2011 - 14:05

Ainakin on kokemusta enemmän kuin nuorilla.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.08.2011 - 14:09

Joskus varmaan on niinkin, mutta ehkä se elämänkokemus on sitä parasta viisautta noin yleensä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.08.2011 - 15:49

Ei aina käy niinkuin haaveillaan. Eikä vanha ja väsynyt aina ole edes viisa. Nykyiset nuorethan on viisaita.Osaavat monen laista kun koulutus mennyt eteenpäin. Ennen ei käyty kun kiertokoulua. Elämänviisaus onkin eri asia kokonaan. Sen voi oppia elämällä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.08.2011 - 17:55

Täytyy sanoa että itse olen useat jutut oppinut kantapäänkautta...
Siitä viisaudesta en nyt vannomaan mene, mutta taatusti elämänkokemusta paljon...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.08.2011 - 18:59

Ehkä se on jotain vanhempaa ajattelua, kun äidit ovat kertoneet jälkipolvilleen viisauksia, nikseja ja oppeja. Kiva homma kuitenkin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.08.2011 - 22:36

Viisautta on niin monenlaista...elämänviisaus sitä arvokkainta pääomaa. Kirjaviisaus on jotain muuta, kuin viisautta, se on enemmänkin tietoa, ei viisautta. Viisautta on olla myös ihan hiljaa, ja olla puuttumatta kaikenlaisiin eipäs-juupas-väittelyihin. Joten en sano mitään!

  Ilmoita asiaton vastaus
amu
Vastattu: 14.08.2011 - 01:41

ihminen itse viisastuu vanhetessaan tiettyyn pisteeseen asti, mutta onko sitten viisas??? taitaa olla aika tapauskohtaista ;)

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 14.08.2011 - 07:40

Viisaus ei ole iästä kiinni.
Vaan elämänsä aikana opituista asioista ja niiden soveltamisesta tilanteessa kuin tilanteessa.
ja sitten se sydämen viisaus

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 15.08.2011 - 20:06

En usko, että ikä siihen mitään ratkaisee. Vanhemmalla on tosin kokemuksia enemmän, kuin nuorilla, muttaei se viisauteen mitään vaikuta.Mielestäni.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 15.08.2011 - 22:35

Ei todellakaan. Kaikki eivät opi sitten millään.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 16.08.2011 - 06:37

En oleta, tuli jälleen muutama päivä sitten todistettua.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 18.08.2011 - 18:03

Eipä taida tuo oletus pitää paikkaansa.