miten on mahdollista että viiniin sokeria lisääämällä sen alkoholipitoisuus nousee

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 10.08.2011 - 22:43

Ei se ole mahdollista, sillä jos se viini on käynyt valmiiksi, hiiva on jo kuollut ja viini kirkastettu, niin silloin sokerin lisääminen lisää vain viinin makeutta.
Kun taas vielä käymistilassa olevaan viiniin sokerin lisääminen nostaa valmiin viinin alkoholipitoisuutta tiettyyn rajaan asti (riippuu käytetystä hiivasta).
Oletkohan suorittanut mittauksen väärin (sokeripitoisuusmittarilla).

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 10.08.2011 - 21:13

Italiassa jokin aika sitten tenua viiniin sekoitettiin, jotta alkoholipitoisuus nousisi. Käymismenetelmät ovat monimutkaisia, alkoholin valmistus vaatii hieman makeaa myös, kuten oluen, ja viinan valmistus yleensä. Hiivat tarvitsevat sitä sokeria tai sen kaltaisia tuotteita jotta viineistä tulisi suuhun sopivia kuten oluen valmistuksessa. Kotiviinin valmistajat yleensä syksyisin ostavat omenoidensa mehun seuraksi paljon sokeria.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 10.08.2011 - 23:02

Otetaan esimerkki vaikka oluen valmistuksesta ja sokerin vaikutuksesta siihen. Mallasuute sisältää mallassokeria. Vierteen sokeripitoisuutta voi nostaa lisäämällä siihen joko tavallista kidesokeria tai panimosokeria. Sokerin lisääminen nostaa alkoholimäärää. Sokerin käytössä kannattaa olla maltillinen sillä olut on mieto alkoholijuoma jossa tavallisesti on alkoholia 4-6 til.% ja liian suuret alkoholimäärät vaikuttavat makuun huonontavasti. Jos olet käyttänyt kilon mallasuutetta, niin voit lisätä vierteeseen korkeintaan 400g sokeria jolloin valmis olut on vielä olutta eikä kiljua. Jotkut panimot lisäävät vierteeseen keittovaiheessa sokeria jonka tarkoituksena on vähentää valkuaisainepitoisuutta, minkä lisäksi sokerin avulla olut keventyy ja sen säilyvyys paranee. Kuuluisat belgialaiset trappistioluet eli luostarioluet sisältävät jonkin verran tavallista kidesokeria.Perinteisesti hyvin täyteläisten oluiden panijoina belgialaiset luostarit ovat pitäytyneet pintahiivamenetelmässä ja jälkikäyttäneet oluensa pulloissa. Kidesokeria on lisätty pikemminkin alkoholinlähteeksi kuin pelkäksi makeuttajaksi. Täyteläisiä ja voimakkaita oluita voitiin nauttia "nestemäisenä leipänä" paaston aikana.

Kotioluen panijan tarvitsee käyttää sokeria saadakseen aikaan pulloissa tai tynnyreissä tapahtuvan jälkikäymisen. Ennen pullotusta pulloihin lisätään teelusikallinen sokeria (helpointa on laittaa 1 sokeripala per pullo). Jälkikäymisen aikana tämä sokeri aktivoi hiivan ja käymisen seurauksena pulloihin muodostuu hiilihappoa, joka myös lisää oluen säilyvyyttä. Englannissa käytetään nimitystä real ale oluista, joiden annetaan kehittyä loppuun saakka toisin kuin teollisuusoluet jotka jäähdytetään, suodatetaan ja usein pastöroidaan. Real ale saa kyllästyä luontaisella hiilidioksiidilla. Yleensähän panimoissa hiilidioksiidi lisätään olueen pullotuksen yhteydessä. Tumman oluen valmistuksessa voidaan käyttää tummaa kidesokeria. Kidesokerin asemesta voi lisätärkkelyslähteenä käyttää esimerkiksi siirappia. Oman jännittävän maun erityisesti tummaan olueen saa, jos käyttää paahdettua sokeria. Se syntyy siten, että sokeri paistetaan paistinpannussa tai kasarissa ja lisätään kuumana sekä juoksevana kattilassa olevaan vierteeseen. Paahdettu sokeri antaa oluelle karamellimaisen hienostuneen aromin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 10.08.2011 - 23:12

Vahvat aineet ja mausteet kovempi vaikutus.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 11.08.2011 - 08:35

Putten kanssa samoilla linjoilla eli jos viini on jo valmista, sokerin lisääminen lisää vain makeutta, ei nosta alkoholiprosenttia. Jos puhutaan ruokaviineistä, näin se menee, ja tietysti rypäleviineistä on kyse.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 11.08.2011 - 09:03

Niinhän se on että hiiva ja sokeri yhdessä tekee sen käymisen,
joten ei tule rosentteja enää lisää :)

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 11.08.2011 - 10:25

Herää kymysys, mistäs nyt on kymysys.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 11.08.2011 - 10:55

kokeile,kilo sokeria ja pullo viiniä...tuleeko kova känni?

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 11.08.2011 - 12:19

www.tiede.fi/keskustelut/muu...47089.html

kyllä tuo tarvitsee muutakin kuin sokeria...hiivakin on yksi nostattaja

Entinen kotiviinintekijä olen ollut.. 20 vuotta taitaa olla aikaa viime satsista...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 11.08.2011 - 15:55

Anna Hanski laulelee hauskasti Kotiviinistä:
Tein sulle kotiviinin mansikoista vain
kirsikoista omenoista rakkaus rinnassain
annoin sen käydä kauan, ehkä liikaakin
voit maistaa lasillisen, toisenkin
mmm mmm toisenkin...

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 12.08.2011 - 09:31

Jos sitä laitetaan tekeillä olevaan viiniin, niin silloin on mahdollista. Ei valmiissa viinissä tapahtu mitään vaikka sokeria lisäisikin.