Mistä Jaakkima on saanut nimensä?

Sijaitsee rajantaka Karjalaassa.

Avainsanat: lahdenpohjan naapuri

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 09.08.2011 - 12:58

Nykyisen nimensä Jaakkima on saanut Jaakko de la Gardien mukaan.
Mies syntyi 20.6.1583-Talinna ja kuoli 12.8.1652 Tukholmassa.
Hän oli ruotsalainen sotapäällikkö, valtiomies ja marsalkka.
Laiska Jaakoksi häntä mainittiin siitä syystä, että hän miehineen miehitti
Novgorodia 6 vuotta.
1600 vuonna hän piti leiriään mäellä 6 vuotta, josta eri aikoina käytettiin nimiä
Pappilanmäki, Lippumäki ja Jaakonvuori.
(Lieko tuo 6 vuotta liittynyt Novgorot miehitykseen.

Lisätty: 20.08.2011 - 16:02

Kiitos käyttäjien ahkeruudelle.

Lähteet:
Kunhan googlea googlasin kahdesta eri paikasta

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 09.08.2011 - 15:29

Nykyisen nimensä Jaakkima oli saanut Jaakko De la Gardien mukaan; liikanimeltään hän oli Laiska Jaakko.

Lähteet:
heninen.net/lahdenpohja/historia_f.htm

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 09.08.2011 - 16:01

Ei mitään tietoa tästä asiasta mutta onneksi sirkkaliisa kertoi jo asian tarkasti.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 09.08.2011 - 16:07

Nimensä Jaakkima on saanut Jaakko de la Gardien mukaan

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 09.08.2011 - 22:56

Jaakkima on suomalainen miehen etunimi.

Jaakkima on suomalainen ja karjalainen muunnos heprealaisesta nimestä Joakim, joka merkitsee Jahve herättää.

Nimi on esiintynyt Kansalaisvalistusseuran kalenterissa 1882-1883 ja on ollut almanakassa vuodesta 1890 lähtien. Vuoden 2006 loppuun mennessä Väestörekisterikeskuksen mukaan Jaakkima-nimen on saanut 189 henkilöä, joista yksi on nainen.

Kaikkihan alkoi Joa-nimestä.....joskus 1700-luvulla. Joa on Suomessa varsin harvinainen nimi. Väestörekisterikeskuksen tilastojen(www.vrk.fi) mukaan sen on saanut 1940-luvun jälkeen alle 180 miestä ja alle 20 naista. Sitä ennen se ei ole ollut maassamme käytössä. Äänteellisesti suomalaisemman Jooa-nimen on taas saanut vuoden 1960 jälkeen hieman alle 400 miestä ja alle 10 naista. Jaakkima on taas perua myös Joa-nimestä.

Joa-nimeä, samoin kuin Jooaa ja Jaakkimaa on siis annettu sekä miehille että naisille. 2000-luvulla Joa-nimen on saanut 141 poikaa ja viisi tyttöä ja Jooa-nimen 343 poikaa, muttei yhtään tyttöä....Jaakkimasta ei ole yhtään virallista tilastotietoa. Tämän pohjalta voi sanoa, että Joa ja Jooa ovat käytännössä vakiintuneet pojannimiksi. Jaakkima on hävinnyt lähes kokonaan. On kuitenkin ymmärrettävää, että jotkut nimenantajat ovat mieltäneet nämä nimet myös tytöille sopiviksi, koska ne ovat monien naistennimien, kuten Mia ja Pia, tapaan a-loppuisia. Vertaa myös esim. Vieno....naisen ja miehen nimi.

Joa-nimi, samoin kuin Jooa, on mahdollista tulkita kristillisperäisen Joojakim/Jaakkima/Joakim-nimen lyhentymäksi. Vanhassa testamentissa mainitaan Juudan kuningas, jonka nimi on Joojakim. Kirkollisen perimätiedon mukaan myös Neitsyt Marian isän nimi olisi ollut Joakim. Nimi on voinut murteissa vääntyä myös Jaakkimaksi tai esim. Savossa Joakkima-nimeksi.

Suomessa Joakim tuli tunnetuksi keskiajalla katolisen kirkon vaikutuksesta. Suomalaisessa almanakassa tämä nimi oli ensin vuosina 1705–1889. Se palasi kalenteriin uudelleen vuonna 1995. Päivä on 20.3. Nykyisessä kalenterissamme ovat samalla päivällä myös Aki, Jaakkima ja Kim, jotka pohjautuvat Joakim-nimeen.

Muissa Euroopan maissa käytössä ovat useimmiten nimiasut Joachim tai Joakim. Myös lyhentymä Kim tunnetaan useissa maissa. Joa/Jooa-nimen suosioon on 2000-luvulla mitä ilmeisimmin vaikuttanut raamatullisen Noa/Nooa-nimen kasvanut suosio. Useinhan äänteellisesti toisiaan muistuttavat nimet ovat muodissa samaan aikaan. Saattaa jopa olla, että Joa/Jooa-nimi on joissakin tapauksissa varta vasten muodostettu Noa/Nooa-nimen mallin mukaan. Noa-nimen on 2000-luvulla saanut 304 poikaa ja noin 20 tyttöä. Nooa-nimen on taas saanut 960 poikaa, muttei yhtään tyttöä. Heprealainen Noa- tai Nooa-nimi merkitsee lohdutusta.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 10.08.2011 - 10:17

Luotan sirkkaliisan vastaukseen. En olisi tiennyt.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 15.08.2011 - 06:29

Jaakkima (ruots. Jakimvaara) on entinen Suomen kunta Laatokan Karjalassa Neuvostoliittoon 1940 liitetyllä alueella. Pinta-ala 501,9 km² ja asukkaita 8 503 (1939). Lahdenpohjan kauppala sijaitsi kunnan sisällä.