Miksi mm.Venäjällä asuvilla ihmisillä on käytössään erilaiset kirjaimet kuin meillä?

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 09.08.2011 - 11:01

Vuonna 863 Pyhät Kyrillos ja Methodios saivat Bysantin hallitsijalta tehtävän luoda slaavilaisille kielille tai murteille yhtenäinen kirjoitusjärjestelmä. Työn tuloksena syntyi glagoliittinen kirjaimisto, josta myöhemmin kehittyi sitä ja kreikkalaista kirjaimistoa sekoitettuna edustava – yhä Kyrilloksen nimeä kantava – kyrillinen kirjaimisto. Venäjäksi sitä kutsutaan nimellä kirillitsa (кириллица) ja ukrainaksi kyrylytsja (Кирилиця).

fi.wikipedia.org/wiki/Kyrill...irjaimisto

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 09.08.2011 - 11:11

Kirjaimia on vain 5 enemmän kuin meillä. Osa kirjaimista on samoja, osa näyttää erilaisilta, vaikkakin äänteet niiden takana ovat useimmiten tuttuja.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 09.08.2011 - 11:33

Kreikkalaisilla on melkein samanlaiset kuin heillä!
fi.wikipedia.org/wiki/Kreikk...t_aakkoset

www02.oph.fi/etalukio/venaja...koset.html

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 09.08.2011 - 13:01

Jahas, joskus opiskelin venäjää, venäläisen opettajan johdolla, mutta se loppui, se oli liian vaikeaa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 10.08.2011 - 10:16

Ei siitä niin kauan ole aikaa, kun Eskokin kirjaili nimensä "puumerkillä". Kyllä ne kirjaimet ajanmittaa kehittyvät samaan suuntaan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 12.08.2011 - 02:03

Sitä samaa he miettivät meidän kirjaimistamme.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 15.08.2011 - 06:26

En tiedä, Venäjän opiskelu on jäänyt väliin.