miten suomennat lineaarisen? linearity?

Avainsanat: lineaarinen linearity

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vieras
Vastattu: 21.10.2008 - 09:48

Lineaarinen = suoraviivainen. Englanniksi "linear".

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 21.10.2008 - 14:56

lineaarinen viivallinen, viivasuora, suorankaltainen ¶ Alkeismatematiikassa suureiden x ja y riippuvuus on lineaarinen, jos y = a&mdot;x + b, missä a ja b ovat vakioita; tällöin riippuvuuden kuvaaja on suora viiva tasossa. Korkeammassa matematiikassa ja fysiikassa sanaa "lineaarinen" käytetään tätä jollakin tapaa muistuttavista riippuvuussuhteista. Yhdyssanamuoto "lineaari-" esiintyy monissa termeissä, esim. "lineaari-A" ja "lineaari-B" ovat eräille muinaisille kirjoitusmuodoille annettuja nimityksiä, ja sotahistoriassa "lineaaritaktiikka" tarkoittaa taistelutapaa, jossa joukot on ryhmitetty rivistöiksi.

Lisätty: 21.10.2008 - 14:57

www.cs.tut.fi/cgi-bin/run/~j...ku.cgi?key

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 21.10.2008 - 19:24

Sana lineaarisuus tulee latinankielisestä sanasta linearis, joka tarkoittaa viivoista tehtyä. Lineaarisuus tarkoittaa eri asioita eri aihepiireissä, joista muutamia esimerkkejä jo edellisissä vastauksissa