Mikä on IPCC

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 21.10.2008 - 09:16

intergovernmental panel on climate change, hallitustenvälinen ilmastonmuutospaneeli. lisätietoja löytyy googlesta josta minäkin katsoin, ihan hakee IPCC vaan niin löytyy.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 21.10.2008 - 19:25

Hallitustenvälinen ilmastonmuutospaneeli IPCC (Intergovernmental Panel on Climate Change) on vuonna 1988 perustettu asiantuntijoiden työryhmä, jonka tehtävänä on arvioida ihmisen aiheuttamaa ilmaston lämpenemistä ja sen vaikutuksia koskevaa tieteellistä tietämystä. Vuodesta 2002 puheenjohtajana on toiminut Rajendra Pachauri. Ensimmäinen puheenjohtaja oli ruotsalainen Bert Bolin (1988–1997), ja häntä seurasi brittiläissyntyinen yhdysvaltalainen Bob Watson (1997–2002). Järjestö on kahden Yhdistyneiden kansakuntien alaisen järjestön, Maailman ilmatieteen järjestön (WMO) ja YK:n ympäristöohjelman (UNEP) perustama. IPCC ei itse tee tutkimusta, mittauksia tai seurantaa, vaan kokoaa ja yhdistää saatavilla olevaa vertaisarvioitua, julkaistua tieteellistä tutkimusta ilmastonmuutoksesta.

IPCC on julkaissut neljä raporttia viimeisimmistä ilmastotutkimuksen tuloksista sekä kapeampialaisia artikkeleita. IPCC:n raportit ovat kokoomateoksia ilmastotutkimuksen eri osa-alueilta. Ne ovat laajasti siteerattuja lähes missä tahansa ilmastonmuutosta koskevassa keskustelussa.[1][2] Tuoreimman suuren raportin ensimmäinen osa ilmestyi helmikuussa 2007, loput myöhemmin samana vuonna. Ilmastonmuutoksen perustieteeseen keskittyvän ensimmäisen työryhmän osaraportin tekeminen aloitettiin marraskuussa 2003. Raportin sisältö kävi läpi kaksi kommentointikierrosta, joiden aikana yli 650 asiantuntijaa, hallitusta ja kansainvälistä järjestöä jättivät yhteensä yli 30 000 kommenttia.[3] Edellinen, kolmas raportti julkaistiin vuonna 2001.

IPCC:n johdossa on valtioiden nimeämiä edustajia, mutta sen jäseninä on myös satoja akateemisen maailman edustajia kuten alan professoreita.

IPCC sai vuoden 2007 Nobelin rauhanpalkinnon yhdessä Yhdysvaltain entisen varapresidentin Al Goren kanssa.[4] Norjan Nobel-komitea myönsi palkinnon tiedon lisäämisestä ihmisen aiheuttamasta ilmastonmuutoksesta ja työstä toimenpiteitä varten ilmastonmuutoksen korjaamiseksi.

Lähteet:
wiki