mistä soija tulee?

Mistä maasta suomen soijatuotteet tuodaan? Ja miten?

Avainsanat: soija mistä maa

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 21.10.2008 - 01:25

Idästä pääasiassa.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 21.10.2008 - 09:08

Soijaproteiini on kasvisvalkuaista ja sitä tuotetaan pääasiassa Kiinassa ja Japanissa. Epäilen, että kaikki suomeen tuotavat elintarvikkeet tuodaan lentoteitse.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 21.10.2008 - 11:01

Soijapapu (Glycine max syn. Soja hispida) on yksivuotinen hernekasvi (Fabaceae). Se muodostaa palon, jossa on useampi siemen.

Soijapapuviljelmä.Soijapapu on tärkeä viljelykasvi Aasiassa. Siitä valmistettavia tuotteita ovat muun muassa soijamaito, -kastike ja tofu. Soijapavusta valmistettua soijarouhetta voidaan käyttää jauhelihan tapaan.

Kiinalaiset kutsuivat soijapapua kultaiseksi helmeksi ravintoarvojensa vuoksi. Ravintosisällöltään se on poikkeuksellisen monipuolinen: enemmän proteiineja kuin missään muussa pavussa, linolihappoja, kuituja, kaliumia, kalsiumia, fosforia, rautaa, sinkkiä ja runsaasti B-, K- ja E-vitamiineja.

Kasvisruokavaliossa soijapohjaisilla tuotteilla korvataan usein erilaiset lihatuotteet ja taataan proteiinin saanti. Soijassa ei ole kolesterolia eikä lihan sisältämiä puriiniaineita, vaan päinvastoin kolesterolia alentavaa ja hermostolle tärkeää lesitiiniä. Soijapavun kalsiumpitoisuus on 26-kertainen lihaan verrattuna.

Suurin osa maailman soijasadosta viljellään kuitenkin eläinten rehuksi. Soijaa voidaan käyttää myös biopolttoaineena.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 21.10.2008 - 18:23

soijaa tehdään soijapavuista ja tuodaan pääosin idästä

Lisätty: 21.10.2008 - 18:24

tuodaan luultavasti samalla tavoin kuin muutkin ulkomaalaistuotteet

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 26.11.2008 - 10:40

Aasiasta.