Mistä saa oppaita rahankäytöstä ja kulutuksesta?

Avainsanat: rahankäyttö

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 05.08.2011 - 18:54

Kyllä isonrahan miehet niitä jakelee. Heillä kyllä on ketunhäntä aina kainalossa.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 05.08.2011 - 22:59

En oikein osaa kuvitella, miten jonkun oppaan avulla saisi taloutensa tasapainoon. Mikäli on tiukkaa, niinkuin monella on, niin on yksinkertaisesti vähennettävä rahan käyttöään. Eli ei osteta mitään, mikä ei ole välttämätöntä. Harrastukset eivät ole välttämättömiä, eli ne karsitaan ensimmäiseksi. Sitten mietitään vähennettäväksi ruoka, joka ei hengissäpysymisen vuoksi ole tarpeellista, samoin juomat. Vaatteita pidetään säästeliäästi, eikä hankita uusia muotivirtausten mukaan. Asumisessakin voi säästää, kun muuttaa halvempaan asuntoon, vaikka sitten pienempään ja kauas. Matkat kuljetaan jalan tai polkupyörällä, mikäli mahdollista. Auto pois, jos pärjää ilman. Auto on varsinainen rahareikä!
Ei tällaisia ohjeita ole oppaissa, ne on vain tajuttava ihan itse. Etsiydy jonkun kokeneen ja vanhemman aikuisen pariin, ja kysy, miten hän on selvinnyt silloin, kun raha oli tiukassa. Meitä on monia!

  Ilmoita asiaton vastaus
amu
Vastattu: 05.08.2011 - 23:17

mistä tahansa kunhan et pankista kysy, niillä on oma lehmä ihan liikaa ojassa ;)

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.08.2011 - 00:56

Eiköhän tuo rahankäyttö ole meistä jokaisesta itsestä kiinni. Itse ainakin huomasin sen, kun en oikein pärjännyt rahan käytössä, karsin kaikki turhat pois. Eli meille ei tällä hetkellä tule yhtään lehteä, lehdet pystyy lukemaan netistäkin. Samoin ei niitä vaatteita joka kuukausi tarvitse ostaa, loppujen lopuksi ne on määrätyt vaatteet joita pidän ja iso osa vaatteista on sellaisia, että ne lojuu vaatekaapissa. Kuntoiluharrastuksen vaihdoin huomattavasti halvempaan ja kun menen ruokakauppaan, niin tsekkailen tarjouksia ja lasken paljonko on varaa käyttää kulloinkin. Näillä olen pärjännyt, eikä ole tarvinnut mitään oppaita lukea :) Ai niin ja teinhän radikaalin jutun, luovuin luottokortista, eli ei enää koskaan velkarahalla shoppailua, matkustelua yms. vaan käteinen tai pankkikortti ovat ainoastaan käytössäni.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.08.2011 - 07:15

En minä jaksa noita Marttojen vinkkejä paljon lukea. En ole kovin tuhlaileva mummeli, pienempiä
lapsenlapsia muistan vielä, mutta isommat menee jo omillaan.
Nuorin lapsenlapseni on 10 vuotta, joten hän saa mummolta kuukausirahan ja muulloinkin
jotain mukavaa.
Kun olen vanhempi jo, en tykkää käyttää pankkikorttia paljon, sillä on kurjaa kun sieltä
pomppaa ylimääräinen meno, jonka olen jo unohtanut.
Eihän ne minun menotkaan kovin suuria ole. Mikron ostin kun alkoi savuamaan entinen.
Pesukone romisee uhkaavasti, joten kyllä niitä säästökohteita riittää.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.08.2011 - 17:41

Helppoahan tuo on. Heti palkkapäivänä hoitaa laskut ja loput jakaa jäljellä olevilla päivillä (ennen seuraavaa tiliä) Eikä mitään saa ostaa luotolla.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 08.08.2011 - 10:24

www.martat.fi/neuvot_arkeen/
Tuolta löytyy monenlaista muutakin neuvoa ja vihjettä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 11.08.2011 - 22:34

En tiedä onko sellaiseen olemassakaan mitään opasta. Terve järki kulutuksessa on kaikkein paras opas.