miksi yritykset kieltävät dyykkauksen

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 05.08.2011 - 17:35

Kertokaa ensin mitä sana tarkoittaa, ei kai ole sukeltamista?

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 05.08.2011 - 13:38

Pelkäävät varmaan että saa lisätienestiä...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 05.08.2011 - 17:21

Monet joutuvat olosuhteiden pakosta dyykkaamaan.

  Ilmoita asiaton vastaus
amu
Vastattu: 05.08.2011 - 23:41

kauppa menettää myyntituloja jos se sallii pois heitetyn ruuan hakemisen ilmaiseksi, mikäpä muukaan olisi syynä, (paitsi jos suomalaiset lainlaatijat ovat niin suuressa viisaudessaan päättäneet), raha on tärkeämpää kuin hyvän ruuan hyötykäyttö :(

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.08.2011 - 07:21

Olisiko siinä myös mahdolliset häiriötekijät kyseessä, tulonmenetyksen ohella

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 08.08.2011 - 10:38

Osaksi varmaan terveysriskien vuoksi, koska usein dyykataan elintarvikkeita. Onhan kaupalle taloudellisempaa myös se, että asiakasa ostaa tuotteen rahalla eikä hae sitä ilmaiseksi pois roskiksesta. Mutta liikaa menee käyttökelpoista ruokaa ja muutakin tavaraa ihan hukkaan kauppojen roskissa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 09.08.2011 - 17:45

En nyt sinällään ota kantaa puolesta enkä vastaan, mutta oikeastaan dyykkauksen kieltää epäsuorasti Suomen laki, eivät yritykset.
Suomen lain mukaan (en nyt löytänyt lainkohtaa) roskikseen heitetyn tavaran omistaa edelleen sama omistaja ja sen ottaminen olisi kirjaimellisesti tulkittuna oikeastaan varastamista.
Lainsäätäjä on ilmeisesti lähtenyt jostain sen tapaisesta ajatuksesta, että tavaran omistajalla on oikeus niin halutessaan lähettää omaisuuttaan kaatopaikalle tuhottavaksi ilman, että se vastoin omistajan tahtoa päätyykin jonkun muun käsiin (en siis edelleenkään ota kantaa, onko se hyvä vai huono asia).
Kaupoilla olisi varmaan lain mukaan mahdollisuus laittaa johonkin "Saa ottaa omalla vastuulla" -laatikko, mutta sellainen laatikko luultavasti pikkuhiljaa täyttyisi tavarasta, joka ei ole kelvannut kenellekään ja sen ympäristö muuttuisi helposti yhtä epäsiistiksi, kuin roskisten ympäristöt usein ovat.
No nyt sitten otan kantaa: en tiedä, kuinka paljon kaupat tekevät yhteistyötä hyväntekeväisyysjärjestöjen kanssa, mutta sellainen yhteistyö voisi kohentaa kauppaketjun imagoa ja olla siksi jopa kannattavaa, jos sitä hyödynnettäisiin mainonnassa: "Meidä kauppa ei heitä kelvollista tavaraa roskikseen".

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 11.08.2011 - 22:23

Miten kaupat sitä voivat valvoa? Jos yönpimeydessä roskiksia pengotaan, niin minkäs sille voivat.
Silti meidän hyvinvointivaltiossamme on surullista, että on paljon ihmisiä jotka koluavat roskiksista kaiken mahdollisen pysyäkseen edes jonkinlaisessa ruuassa.