Kuuletko vai kuunteletko ääniä ympärilläsi?

Tämä kysymys ei nyt sitten ollut mikään mielenvikaisen harhakuulosta johtuva, vaan ihan äänimaiseman kysely. Minä kuulen kellon tikityksen, jääkaapin hurinan ja tuulen suhinan suurissa koivuissa avoimesta ikkunasta. Maalla on niin rauhallista, autojen ääniä ei kuulu tänne puolelle rakennusta. Radiota avaan harvoin, mieluummin kuulen linnunlaulua, mutta linnut ovat näin loppukeväästä melko hiljaisia, edes lokit eivät ole kirkumassa järvellä.

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 04.08.2011 - 12:07

ei yhden yhtäkään seinäkelloa ole tikittämässä huushollissani. ja jos vieraisille yökylään tai hotelliin menen missä kamalaääninen kello tikittää, otan patterit pois. saatanpa olla neuroottinen sen suhteen.
yläkerrassa vierailee elefantteja kanta-astujia, aivan kamala töminä joskus.
siinä mua häiritsevät äänet ;-D

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 04.08.2011 - 11:55

Ikäväkseni kuulen kaivamisen ääntä ja ohessa räjähdyksiä.Uusivat tiemme alla olevia viemäröintiputkia...Ja ovat aivan portillamme :( Ja kun kallio tuli vastaan...
Mutta meneehän tämä vapaapäivä näinkin.
Se hyvä puoli, että koiranpennustamme ei ainakaan "paukkuarkaa" tule, koska kuullut työn ääniä jo viikkotolkulla !

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 04.08.2011 - 12:01

Täytyi aivan kuunnella; kuuluu ainoastaan combun tuulettimen suhina ja näppäimistön napse kun tätä kijoitan. Siinäpä ne tärkeimmät. Muuten minulla on valikoiva kuulo ainakin mamman mielestä?

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 04.08.2011 - 12:31

Olen tottunut kuunetelemaan ääniä täällä metsän keskellä suon laitamilla. Radio vähän auki mutta joskus. Se häiritsee ulkoa tulevan äänen sisällepäin, ovista aukiolevista ikkunoista .Seinäkellojen kalkatuskin pysäytetty ihan sen takia . Tällähetkellä pesukone rumpsuttelee ja pesee. Hellalta tulee padasta ,kuuman höyryn ääniä.Linnut ja varsinkin pääskyt pokasten kanssa juttelee isoiss koivuissa. Opettelee lentämään, tulevia muuttoja varten. Kohta lähteevät muualle, puolivälissä elokuuta.Isoista puista tulevaa tuulen huminaa.Tintit laulaa että hyvin tunnistaa.Eilen näin kauniin liitooravan joka muumioitui puun runkoon,huomasi minut meni pieneen koloon piiloon. Tuo tapatui kylläkin immalanjärven rannalla.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 04.08.2011 - 12:34

Korvat tulee oltua auki, ja kuulee kaikenlaista..
Mutta joskus omaan valikoivan kuulon, ei ihan kaikki minuun silloin tehoa..

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 04.08.2011 - 15:30

Kuuntelen hiljaista musiikkia, maalipensselin pienoista kahinaa, tuulen ääntä pihalla, autojen jatkuvaa ääntä kauempana, naapurin kissan naukaisuja, kun se ilmoittaa tulleensa kyläilemään avoimesta ovesta, paloautojen ulinaa jossain lähistöllä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 04.08.2011 - 15:37

Kyllä kuulen kun oikein herkistyn kuulemaan nyt mm. kellon tikityksen. varuskunnan poikien ampumaharjoitukset, autojen äänet ulkoa ja pienen rapinan netistä kun kirjoitan.
Nämä useimmat ovat ääniä ja asioita joihin ei edes kiinnitä jokapäivä huomiota.
Kuulenpa jopa oman hengitykseni ja supinan mikä suustani kuuluu, kun muotoilen sanoja.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 04.08.2011 - 16:31

Japp, kyllä ääniä kuuluu kaiken aikaa, sillä taloa remontoidaan ja tapahtuu kaikenlaista poraamista ja kolistamista aamusta iltamyöhään ! Tuntuvat olevan graafikasta jäljessä, kun päivät venyy niin pitkiksi! Aamulla herään lintujen lauluun jo aikaisin 5-6 aikaan, nukahdan sitten uudelleen kylläkin, mutta linnut herättävät kuin tahallaan minut. Tämä on kaupungissa ja onhan se liikenteenkin melu kaiken aikaa lisänä, vaikka siihen olenkin jo tottunut!

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 04.08.2011 - 17:00

Olen sitten täysin vastakohta Palisanterille :)
Sillä asunnossani on joka huoneessa kello, molemmissa makuuhuoneissa on seinäkellot jotka tikittävät/raksuttavat aika kovaa. Huomaan heti, jos patteri on hyytynyt, en saa unenpäästä kiinni, ennenkuin saan kellon uudelleen raksuttamaan. Sisareni tuli joskus yökylään ja hän on erittäin neuroottinen kellojen tikityksen suhteen. Siinä huoneessa missä hän nukkui, niin hän heti otti pattterin pois ja sitten tuli ottamaan myös mun huoneen kellosta patterin pois. Sanoi, ettei saa unta, kun noi kellot raksuttaa. Näin me olemme erilaisia :D

Kerrotalon pihan lapset pitävät aikamoista möykkää ja niiden metelin kyllä kuulee. Tämä piha ei hiljene kesällä vasta kuin klo 22 ja mun mielestä silloin pitäis 6-10 vuotiaiden lasten olla nukkumassa. Mitähän niiden vanhemmat tekee, ei niitä ainakaan tuolla pihalla näy.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 04.08.2011 - 17:16

Kyllä minäkin kuulen ääniä..koska ikkuna on auki; tuulen huminaa ja puiden lehtien havinaa kuuluu nyt juuri. Autojen kaukaisia ääniä maantieltä ja ihan äsken jyrähti ukkonen.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 04.08.2011 - 18:58

Linnunlaulua ja muita luonnonääniä. Heinäsirkkojen soittoa en enää kuule. Suihkari tuossa ylitse lensi, sekä jättti jälkeensä siniselle ja pilvettömälle taivaalle valkoisen vanan.
Herätti mieleen taas kerran Puerto de la Cruzin ja vuodenvaihteen jälkeisen jokavuotisen matkan Teneriffalle.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 04.08.2011 - 20:40

Mökillä luonnonhelmassa kuule mitä ihmeelisimpiä ääniä,
kaupungissa jotenkin siihen huminaan turtuu

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 08.08.2011 - 12:05

Kuulen ja kuuntelen. Töissä on joskus niin kova puheenpulputus ja kalkatus, että tekisi mieli kädet korville laittaa. Luonnossa vaikka kuinka linnut sirkuttaisivat, puut humisisivat ja laineet liplattaisivat, se on kuin musiikkia, jota todella haluaa kuunnella.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 11.08.2011 - 04:36

Kuulen, ulkona on vähän myrskyn tuntoa. Sesse haukkuu välillä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 11.08.2011 - 21:31

Kuulen ja kuuntelen. Riippuu mielentilasta ja paikasta.