mikä on kuullottamisen tarkoitus

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 03.08.2011 - 22:06

freesaus eli kuullotus,
kuumennetaan rasvassa siten että ruoka-aine saa hiukan väriä, mutta ei ruskistu.
esim, sipuli, riisi, kasvikset.
kuullottaminen tekee hyvää.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 04.08.2011 - 06:53

Pehmentää hieman sekä saa tuotteen maut paremmin esiin...ihan oma päätelmä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 04.08.2011 - 07:27

Kuumentaa tuotetta pannulla tai kattilassa rasvassa tai öljyssä ruskistamatta. Sanasta käytetään joskus myös nimitystä freesata.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 04.08.2011 - 08:22

Vihannesten, kuten sipulin pehmennys rasvassa kuumalla pannulla. Ei paistamiseen asti.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 04.08.2011 - 09:43

Minä "sipulivammainen" kuullotan/freesaan aina sipulisilpun pannulla, ennenkuin laitan sen muun ruuan joukkoon mahdollisesti vielä kypsymään.Haluan, että sipuli on KYPSÄÄ, kun ruokaa aletaan syömään.Siinä ainakin minun syyni :)

Toisaalta eräistä mausteista saadaan enemmän makua irti, jos sen ensin kuullottaa pannulla...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 04.08.2011 - 09:45

antaa hienon aromin esimerkiksi sipulille. On kauniin kuultavaa läpikotaisin, ei siis karrelle palanutta.
Monia ruokia voi kuullottaa kuten vihanneksiakin ja lihaakin olen bekoniviipaleita kuullottanut.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 04.08.2011 - 10:40

Kuullottamisen tarkoitus on kaiken edellämainitun lisäksi maustaa käytettävä paistirasva kuullotetulla ruoka-aineella, sipulilla, valkosipulilla tai vaikkapa mausteilla. Näin varsinainen paistettava ruoka saa makua jo itse rasvasta, jollin myöhäisempi maustaminen ei ole niin välttämätöntä.
Riisin kuullottaminen on itämainen tapa esikypsentää riisi, jolloin sen kypsymisaika lyhenee. Rasvan lämpötilahan on paljon korkeampi kuin esimerkiksi veden.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 04.08.2011 - 12:48

kuullottaminen tarkoittaa kevyttä paistamista, mutta ei ruskistamista

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 04.08.2011 - 19:10

Kuullottaminen antaa hyvän pehmeän maun ,tuoreeseen vihannekseen.Maut tulee voimakkaammin esiin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 04.08.2011 - 20:46

Eipä ylläoleviin vastauksiin enää lisättävää :D

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 08.08.2011 - 12:13

Vihannekset ja juurekset hiukan pehmenevät ja ruskistuvat ja jos lisäät kuullotusvaiheessa mausteita, saavat myös lisämakua.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 11.08.2011 - 04:32

Ontaa väriä, ja pehmentää einekset.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 11.08.2011 - 15:15

Saadaan aikaan pehmeämpi maku (sipuliin esim.)

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 11.08.2011 - 21:20

Saada hieman väriä ja pehmentää.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 12.01.2015 - 01:37

Miksi Intiassa ayurvedassa kehotettiin kuullottamaan mausteet ja juurekset öljyssä, suht koht suuressa lämpötilassa mutta nopeasti? Koska monet mausteet, esim. kurkuma ja inkivääri ovat oikealta nimeltään kurkumajuuri ja inkiväärinjuuri, eli ne kasvavat maan alla. Siksi niissä on homeita ja mikrobeja, vielä siinäkin vaiheessa kun ne on jauhettu maustejauheiksi. Altistuminen mausteiden ja juuresten mikrobeille aiheuttaa väsymystä, palelua ja allergiaoireita. Jos olet asunut hometalossa tai ollut homekoulussa, niin kuullota mausteet ja maan alla kasvaneet juurekset ennen käyttöä.