Mistä on peräisin ilmaus "maksaa viulut"? Tätäthän käytetään silloin tällöin, kuka sitten onkin maksumiehenä.

Avainsanat: kuka maksaa viulut?

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 02.08.2011 - 20:14

Maksakoon se ken viimeksi maailmaan jää viuluaan soittelemaan.

Kysyjän kommentti

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 01.08.2011 - 09:47

MAKSAA VIULUT
Maksaa tai joutua maksamaan toisten puolesta. Käytetään myös tarkoittamaan, että joku kärsii toisten edestä.

Lähteet:
www.parkkinen.org/aasinsiltoja.html

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 01.08.2011 - 10:20

Jaa-a. Olisikohan perintöä jostain juhlatavoista, joissa olisi ollut viulunsoittajat maksettavina esiintyjinä, sellainenhan oli tapana ennenvanhaan, ennen levysoittimia sun muita. Eli se, joka vastaa kutsusta, eli juhlimisesta, maksaa kaiken, myös esiintyjien palkkiot. Näinhän se saattaisi olla.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 01.08.2011 - 10:53

Suomen kielen sanakirjassa osassa 2: Suomalainen fraasisanakirja, toimittanut Sakari Virkkunen ( Otava 1981) sanonnan kerrotaan alun perin olevan ranskalainen sanonta "joutua maksamaan viulunsoittajalle, kun toiset tanssivat”.
igs.kirjastot.fi/iGS/kysymyk...d=Sanonnat

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 01.08.2011 - 11:57

Fatser maksaa ainankin viulut,muusta en tiedä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 01.08.2011 - 15:03

Fazer aloitti tuon viulujen maksamisen..

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 01.08.2011 - 19:12

Meillä on se viulujen maksaja joka ehdottaa johonkin lähtemään, mutta leikillisesti vain, ei mitään isoja potteja makseta. Usein sanon minäkin jollekin käydään siellä, minä maksan viulut mutta se ei tarkoita
valtamerimatkaa, vaan saa toisen kaveriksi sillä kivasti.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 01.08.2011 - 23:04

Ehkei kuitenkaan tämän miehen rehvastelusta:
www.youtube.com/watch?v=U63D2DBFxT8

Lähteet:
you tube

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 02.08.2011 - 07:58

Niinhän se on, että joku joutuu toistenpuolesta maksumieheksi