Miten salamoita kolmiomitataan? Millä kaavalla saan tietää salaman iskupaikan?

Otetaan vaikka kolme pistettä Suomesta. Helsinki (60.17423, 24.95156), Vaasa (63.08536, 21.67077) ja Kuopio (62.89202, 27.68029). Suluissa olevat luvut on koordinaatteja. Koordinaatteja tarvitaan paikan sijainnin arvioimisessa, jotta asteiden perusteella vedetty "viiva" osataan kohdistaa oikeaan suuntaan.

Salama iskee Helsingistä katsottuna 5 asteen kulmassa, Vaasasta katsottuna 30 asteen kulmassa ja Kuopiosta katsottuna 225 asteen kulmassa.

Kuinka pitkän matkan päässä(kilometreissä) salama oikeasti osui Helsingistä/Vaasasta/Kuopiosta katsottuna? Mikä on siis tälläisen laskun laskukaava? Eli pitäisi saada näiden "viivojen" leikkauskohta selville ja se olisi sitten se oikea iskukohta.

Avainsanat: salamoiden kolmiomittaus ukkonen salama

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 29.07.2011 - 16:56

En osaa vastata tuohon kysymykseesi, mutta... nykyään siihen käytetään tietokoneohjelmia kuten NexStorm.
Oletko kysellyt tuolta alan harrastajien Foorumilta
www.flcenter.net/forum ja www.flcenter.net/chat.html
Muita linkkejä:
www.klaukkala-saa.fi/info.php
www.klaukkala-saa.fi/ukkostutka.php
ohjelma NexStorm www.astrogenic.com/index.html

Tutustu ja opiskele kolmiomittausta fi.wikipedia.org/wiki/Kolmiomittaus
www.google.fi/search?q=kolmi...=firefox-a

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 29.07.2011 - 17:29

Katso menneet tiededokumentit tästä juuri oli kysymys viime viikolla.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 29.07.2011 - 20:47

Tuo systeemi ei ole mahdollinen, sillä katselukorkeuden tulee olla vähintään 2,2 km korkeudessa ko kaupungeissa nähdäksesi horisontin yli. Siis pilvien yläpuolella.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 30.07.2011 - 08:06

Menetelmistä en tiedä, mutta nopeus on varmaan valttia tuossa puuhassa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 02.08.2011 - 19:00

Johan on Matilla Mysteeri!