miksi tallinnan laivalla voidaan myydä verovapaasti vaikka eu:n sisällä ei ole verovapaa myynti ollut sallittu 1999 lähtien

fi.wikipedia.org/wiki/Veroton_myynti

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 25.07.2011 - 17:55

en ole aikoihin seilannut Tallinnassa ,
mutta Tallinnahan on Suomen aluevesirajojen ulkopuolella,
liekö se syynä?

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 25.07.2011 - 18:29

Laiva on myös osan matkaa kansainvälisellä merialueella. Verovapaa vyöhyke.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 25.07.2011 - 20:57

Juuri noin kuin palisanteri ja pappa4 tuossa jo kertoivatkin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 25.07.2011 - 21:18

Laivan katsotaan käyvän EU:n ulkopuolella, vaikka se kulkeekin Helsingin ja Tallinnan väliä. Ovela kikka, johon voisi kyllä tuoda lisäselvyyttä se, että kukaan ei jalallaan astu EU:n ulkopuolelle, joten mitään verovapautta ei sitten syntynytkään.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 26.07.2011 - 00:06

Tuo on aika hyvä kysymys, enkä löytänyt selvää selitystä mistään ?

Minä en ymmärrä näitä verottajan höpötyksiä ?
www.vero.fi/fi-FI/Syventavat...2810194%29
Yhteisön sisäisiin matkustajakuljetuksiin liittyvän tavaran myynnin verottomuus päättyy 30.6.1999. ... jne.

- koska käytäntö on: Mitä tullitta ja veroitta EU-maista?
www.tulli.fi/fi/yksityisille.../index.jsp

- lisäksi: Ahvenanmaan erityisasema
www.tulli.fi/fi/yrityksille/...tausta.jsp

"Matkan kestolla ei niinkään ole merkitystä, vaan sillä että alus käy Ahvenanmaalla. Silja Linen laivat pysähtyvät reitillään aina Maarianhaminassa, mikä mahdollistaa verovapaan myynnin, tullimääräysten puitteissa. Jo Päivä saaristossa -risteily Turusta on esimerkiksi sellainen, jossa ehdot täyttyvät, Svahn selventää."

Lisätty: 26.07.2011 - 22:58

Vielä korjaus ja selvennys - edellä olevaan.
Tallinnan laivoilla myydään verottomana vain siellä baareissa ja ravintoloissa nautitut tuotteet. Kuten verottaja vaatii.

Mainosmiehet vain huijaavat ihmisiä puhumalla "Taxfree-myymälöistä", sillä kaikki myymälöistä ostettu on verollista. Joskus sentään puhutaan "Merihinnoista".
Vuonna 2010 tammikuussa laivan matkalla Eestistä Suomeen, myymälän ostoksista meni 20% veroa.
Vikingin kuitissa: Skatteland (Verotusmaa): Eesti, 20%-Moms

Tuo tullin sivukin on vähän harhaanjohtava, mutta se tarkoittaa vain maista ostettuja tuotteita joista on jo maksettu vero ko. maahan.
www.tulli.fi/fi/yksityisille.../index.jsp

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 26.07.2011 - 07:32

Vaikka siellä laivalla on verovapaata, minusta tuntuu, että siellä on kallimpaa kaikki.
Viinan takia en ole kertaakaan matkaan lähtenyt, karkitkin ovat mielestäni kalliita.
Ovatpa verovapaata tai verotonta. Mutta huvista on aina maksettava.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 26.07.2011 - 07:41

Niin sitä voidaan lakeja kiertää tässä tapauksessa seilata. Samaa mieltä Sirkka-Liisan kanssa niistä hinnoista. Minua ei saa millään lähtemään noille risteilyille. Muutaman kerran käynyt ja se riittää loppuelämäksi. Missään ei ole niin pitkästyttävää, kuin laivassa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 26.07.2011 - 08:22

Tiedän ystäviä jotka käy useasti tallinnassa,
näillä risteily aluksilla. Ovat pyytäneet minuakin. Mutta olen pinttynyt koti nurkkiin.Houkutuksia monen laisia. Kehuuvat kaiken halvaksi ,sitän en usko minä.
Ei verovapaus mitään halvaksi tee. Ottaavat joka tapauksessa. Se on ilmennyt monessa .
Kyllä niitä varmaan kiertämään pystty ,ketkä osaa.Tietää vaan noita lain koukeroita.Isot osaa. Välillä ihmettelen kun iso työnantaja ja ei veroja maksa lainkaan.Kuulle välillä noista tiedotus välineistä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 26.07.2011 - 08:23

Ei Tallinnan laivoilla ole Taxfree myymälöitä ollut Viron EU hun liittymisen jälkeen. Ne ovarat Magetteja tms katso kuitistasi. Sitä että myyvät Viron hinnoilla on syynä se etteivät myis juuri mitään jos hinnat olisi suuremmat kuin maissa.

Lähteet:
fi.wikipedia.org/wiki/Veroton_myynti

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 27.07.2011 - 21:43

En ole tuota pohtinut, mutta se on varma jos tällainen etu poistuisi, niin matkustajaliikenne vähenisi. Miksi mennä merta edemmäksi kalaan...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 28.07.2011 - 13:03

Verovapaa vyöhykehän tuo on merellä...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 31.07.2011 - 07:18

En tiedä oikeaa vastausta, mutta tulin sieltä hetki sitten. Ihan hinnat ovat kukkarolle sopivat.