Näiltä "kylmäketju Napsuilta" haluan kysyä lihan säilytyksestä?

Esim kapteeni Cookin Endeavour laivan keittiössä olen nähnyt elintavikkeiden sälytyksestä. Siihen aikaan kun hän miehistöineen seilasi ja mm Australian paikallisti ei tunnettu kylmäketjuja mutta lihaa oli helteessä mukana, sillä satamat oli harvassa josta uutta olisi päässyt "ostamaan". Minun nuoruudessani ei myöskään ollut jääkaappeja pakastimista puhumattakaan ja ei meillä jokapäivä lehmää tai lammasta teurastettu mutta liharuokaa syötiin harva se päivä. Te nykyajan pois pilaamat nuoset ette tiiä mistään mitään, paukutatte vaan mitä teille opettaa markkinavoimat! Enkä ala opettamaan lihan säilömistä kun se täytyy tehdä kuumana kun veri on laskettu pois eläimestä.
www.tiesydameen.fi/lihakoulu...s&id=7

Avainsanat: elettiin sitä ennenkin

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 25.07.2011 - 11:38

Kuivattuna oli ja suolattuna tiinussa. Kunhan paha veri oli pois laskettu.

Kysyjän kommentti

Puhtaasta paskasta kasvaa terve ja voimakas kansa! Mottoni.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 23.07.2011 - 19:43

Kuuleppa Jumppis.Älä paasaa.
Kullakin ajalla ollut keinonsa ja ihmisillä eri bagteerikannat jne...Suolaaminen / liotus ja kuivatus kai olleet ne tärkeimmät vaihtoehdot ennen.NYKYISIN on jo oikeasti ihan tehokkaita tapoja säilöä ruokaa tuoreena,jos sellaista siis haluaa syödä...Luulisi avaruusajan miehen tietävän. Paitsi jos haluaa elää oikein vaarallisesti....Tai kapteeni Cookin ajassa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 23.07.2011 - 22:42

On hyvä että tulee uusia menetelmiä ja hyviä. Tietysti se kuuluu tuohon markkinoimiseen ei siitä minnekkään pääse. Kaikki maksaa. Vai eikö. Minusta.Olen utelias aina kokeilemaan jos tarvitsen. Mieheni hommasi kylmälaukun ja sekin on oiva väline auto matkoilla.
Kotonamme ei ollut sähkö, ei omaa vesi kaivoa, vesi haettiin joenrannasta 500m päästä vesi kelkalla,lumesta sulatettiin talvella. Lihaa oli tiinussa, suolaan säilöttynä pakkasessa ja kaivon pohjalla joka joskus kuivunut. Kevät kun tuli ja lämmintä, ei suolat auttanut, Kun meni lihaa hakemaan huhti-toukokuulla ,meinasi lähteä kävelemään koko liha köntit oli eläviä matoja ilmaantunut liiasta lämmöstä. Eikä kylmempää paikkaa enään tuohon aikaan keväästä ollut.Että asiat ovat nyt paljon paremmin, itselläni on kylmäkaappi, pakastimia 2 pieni ja iso,jääkaappi jossa pakastin .Turvallisin mielin säilön ja säilytän.Ei se liika suolaakaan hyvää ollut, vei mautkin mukanaan. Liotuskaan ei auttanut.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 23.07.2011 - 23:10

Hallelujaa jumppis,nyt meni saarnan puolelle,nykyään elintarvikkeet sisältää eri bakteereja kuin Capt.Cook aikaan,kun hän kiersi Hyväntoivonniemen.Merimiehet kuolivat keripukkiin yms.yms.
Kaikki on toisin ja elintarvikkeet pilaantuvat herkemmin kuin ennen vanhaan,tosin eräpvm.ovat varmuuden vuoksi liian aikaisin,mutta jokainen voi kayttämällä tervettä "maalaisjärkeä"hoidella kehonsa huollon.
Mun isoisoäiti,(muistan lapsuudesta) lähes sokeana vanhuksena haistoi kaikkea ennen syöntiä,olen omaksunut sen hänelta,nuuhkaisen.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 23.07.2011 - 23:34

Kuivattu poronliha on mainio hiukopala, sellaistakohan kuivalihaa se kapteeni Cookikin söi? Niin, ja metwurstit ovat myös jonkinlaisia kestomakkaroita, ainakin niin kauan kuin ovat avaamattomina kuoressaan. Ja merillähän syödää kalaa, eikös niin?

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 24.07.2011 - 06:55

saattoi olla ennenvanhaan joko myrkkysuolattua lihaa tiinussa,tai kuivattuna kala ja liha.
leivät aitassa jyvälaarissa pysyivät homehtumatta tai tuvassa leipähirsissä kuivattuna. monenlaiset keinot oli ruoan säilyttämiseen ennenvanhaan kuin nykypäivänä.

eikö Jumppiksen kotonapäin haettu järvestä / joesta keväällä ( ennen jäiden sulamista ) isoja jäälohkareita mahdottoman suureksi kasaksi takapihalle kaivettuun maakuoppaan, peitetty paksulla sahanpurukerroksella kesän yli säilymään. sieltä haettiin kesällä lohkareita sahattiin isot jäälohkareet pienemmiksi maitohuoneeseen tai maakellariin, kylläpä säilyi helteellä maitonkat maitohuoneessa ja lihat ja kalat maakellarissa.