Taas sain törmätä outoon sanaan, eli.. Mikä on ideologi? Miten lapsen kasvatus on yhteydessä ideologioihin?

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 19.10.2008 - 16:57

Ideologi on jonku järjestelmän/aatteen/ideologian kannattaja/selittäjä, mahdollisesti jopa opettaja. Ideologia taas on määritelty esim. seuraavasti:

"Ideologia eli aatejärjestelmä tai aaterakennelma on aatteiden kanonisoitunut kokoelma, poliittinen näkökulma todellisuuteen tai rutiininomaiseksi muuttunut poliittinen käytäntö, joka heijastaa tietyn yksilön, ryhmän, luokan tai kulttuurin tarpeita ja pyrkimyksiä.[1] Aate on yksilön maailmankatsomusta hallitseva tai yhteisölle ominainen yleisluonteinen käsitys tai pyrkimys.[2]

Ideologia on sisäistetty kokoelma mielipiteitä, arvioita tai uskomuksia, niitä yhteensitovaa teoriaa sekä paradigmaa, josta teorian ja todellisuuden suhdetta tarkastellaan. Yleensä ideologia on nimenomaan poliittista ajattelua. Poliittiseen ideologiaan sisältyvät tietyt arvot ja keinot näiden saavuttamiseksi. Toisinaan konfliktit eri ideologioiden tai poliittisten ajattelutapojen välillä koskevat arvoja, toisinaan taas arvoista ollaan periaatteesta samaa mieltä, mutta keinoista eri mieltä."

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 20.10.2008 - 01:02

Ideologi on ideologian tulkki ja oikean tulkinnan vaalija.
Jotkut vanhemmat pyrkivät välitttämään oman ideologiansakin lapselleen, vaikka se ehkä pitäisi olla toissijaisena ihmisenä kasvamisen rinnalla.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 20.10.2008 - 10:21

ideologiat lapsenkasvatuksessa ovat aika arveluttava juttu