Oletko nähnyt karhua pihallasi?

Ei meidänkään pihalle ole Otso tullut.Eilen aamulla miheni työkaveri oli lähdössä töihin,kun huomasi ulkorakennuksen nurkalla karhun nuuskimassa hän ei uskaltautunut rappuja pidemmälle eikä karhukaan lähtenyt siitä mihinkään,viimein hän otti kattilan kannet ja niitä yhteen paukuttamalla sai hätistettyä karhun pois pihaltaan.Tämä tapaus sattui Lappeenrannan Joutsenossa.Karhu ei ollut vielä täysikäinen,mutta silti pelottava,jos kohdalle sattuu.

Avainsanat: karhu peto eläin

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 12.07.2011 - 10:44

Mökin ympäristössä liikkuu paljon metsän eläimiä. Uudenmaan alueen karhuista kuulemma suurin osa asustelee kuntamme alueella. Karhua en ole nähnyt, mutta jätköksiä ja jalanjälkiä tulee nähtyä joka metsäreissulla.

Naapuri näki karhun kaivollamme, joka on n. 50 metriä mökistämme. Silloin emme olleet itse paikalla.

Kysyjän kommentti

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 12.07.2011 - 07:40

tuossa lähistöllä on erään talon pihassa puusta veistetty ja tervattu karhu, Fiina-koira sitä ihmettelee ohikulkiessamme.
onneksi ei kantakaupungissa sentään ole oikeita karhuja näkynyt.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 12.07.2011 - 08:18

eipä tänne kaupungin sisälle tule karhuja, mutta 20 km päässä olen nähnyt karhun kalastusreissulle
kun menin. Reisuun meno jäi siihen, kipin kapin kotiin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 12.07.2011 - 09:06

Tuttu paikka missä tuo karhu oli. Ei onneksi vielä meidän metsäisellä tiellä ole ollut otsoa. En kyllä ihmettelisi jos näkisin . Ympäristö olisi oive paikka sille niinkuin muillekkin pedoille.Poikani asusta siellä ihan lähistöllä on puhunut karhuista eri tarinoita.Mökillä ollessa ne laittaa ruuat sillee, etteivät aiheuta tuoksuja otsojen nokkaan. Koska hajut vetää puoleensa.Miniän äiti ja isä viime syksynä ajoi mökille hämärässä ,tien puolessa kadellajalalla seisoi tumma karhu.Sanoivat että sitä silloin vaikea eroittaa jos on pusikkoakin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 12.07.2011 - 09:13

Ei ole omalla pihallamme kontiota näkyvyt mutta toissa syksynä muutaman kilometrin päässä meiltä sellainen meni pihapiiriin ja teki selkoa mm. kompostiastiasn sisällöstä ja marjapensaiden herkuista.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 12.07.2011 - 09:22

En karhua ole nähnyt, mutta tiekarhu tuota tietä tuossa tasaili ja muutenkin kunnosteli.

Kyllä sekin melkoista murinaa ja meteliä piti.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 12.07.2011 - 09:35

Se nyt olisi jo kaiken huippu, ottaen huomioon asuinpaikan! Eli ehdottomasti ei.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 12.07.2011 - 09:40

Elävää karhua en ole nähnyt kuin korkeasaaressa (jääkarhu) ja ähtärissä (harmaakarhu).
Toivottavasti ei vastaan tulekkaan.
Lähinnä olen törmännyt Nuuksion kansallispuistossa kakkakikkareeseen, mutta sekin oli jo kuivettunut.. hui

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 12.07.2011 - 09:43

En edes tiekarhua!

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 12.07.2011 - 10:11

Tiekarhu nähty.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 12.07.2011 - 10:36

Jälkiä kyllä.Mäntyharjun metsissä muutama kulkee ja reviiriä pitää.Mökillä muutenkin vilkasta tämä eläinpuoli.Monta mäyrää ja kettuja kaikenmaailman siellä liikuskelee.Ei kauaa, kun emo kuuden poikansa kanssa näytille tuli.Kauniita olivat kaikki.
Sutta en ole ikäväkseni nähnyt,mutta senkin jäljet ,on tietä pitkin jolkotelleet.Jälki isompi, kuin oma kämmeneni.Kunnioitusta herättää kyllä.
Ja tietysti hirvet ja jänikset ja korpit ja haukat...Rikas eläimistö ja hyvin hoidettu metsä ympärillä.Mikäs siellä on ollessa :) Ja puhtaat kalastusvedet nyt ilman muuta.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 12.07.2011 - 11:53

Empä ole tavannut karhua pihallani, vaikka muutama vuosi sitten tänne meillepäin eksyikin yksi tuon lajin edustaja joka olisi halunnut väen väkisin muutua cityeläjäksi erämaiden tallaajasta ja vaikka noita otsoja jos jonkin kokoisia ja ikäisiä onkin nähty lähimetsisämme vime vuosina tuontuostakin ihmisiä säikyttelemässä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 12.07.2011 - 12:52

Kaupungissa harvemmin karhuihin törmää. Koiran kanssa iltalenkillä bongaamme melkeimpä joka ilta 2 rusakkoa, myös siilin näemme melkein joka.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 12.07.2011 - 22:09

Ex-miniäni rappusilla on moottorisahalla veistetty emä ja poikanen. Muita havaintoja ei itselläni ole.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 14.07.2011 - 18:16

Hui, minä olisin säikähtänyt kuoliaaksi. Onneksi en ole koskaan tavannut, enkä halua tavatakaan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 14.07.2011 - 22:56

Onneksi ei karhuja ole näkynyt meidän pihalla. Hirven olen pari kertaa nähnyt pihalla.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 22.07.2011 - 22:29

Otso tulee tuskin mua Turun kaupunkiin tervehtimään, enkä ehkä ihan livenä hälle ees kaffea tarjoisi...