Kyläluuta ongelma, miten ratkaisen? Tahdon kotirauhan.

Täällä maalla ei ole kotirauhaa. Kyläluuta tulee milloin ja mihinaikaan itse haluaa. niin sanotusti kahvistelemaan. Ikäänkuin kotini olisi joku yleinen kahvila. Kokoajan sellainen paine, että taas joku on tulossa vaika minulle ei sovi. Täytyy muuttaa takaisin kaupunkiin.
Neuvokaa rakkaat Napsulaiset konsteja selvityä tästä pinajaisesta loukkaamatta naapureita. Kulttuuri eroja maalla ja kaupungissa,

Lisätty: 11.07.2011 - 12:46

Kaikki puolikohteliaatkin konstit käytetty. Auto piilotettu, luuta ovenpäällä, pyjama päällä ja nukkumaan menossa, en käy vastavierailulla, joskus en tarjoa mitään jne. mikään ei auta. Yhdelle luudalle huomautin ja sain vihamiehen.Ei täällä maaseudun ihmisillä ole almanakkaa ja ovat saitoja soittamaan. Ovi on nykyisin lukossa. mutta koputetaan ja soitetaan ovikelloa, näkevät ikkunoista että olen kotona. Jos auto on autotallissa piilossa se helpottaa, en jaksaisi sitä joka käänteessa viedä piiloon.
Voisi toki joskus viettää yhteistä aikaa, ottaen huomioon että se minullekin sopii.
Taytyynee myydä talo ja muutta takaisin sivistyksen pariin kaupunkiin, siellä kunnioitetaan toisen ihmisen yksityisyyttä.
Täällä olisi uskomattomia tarinoita kerrottavakasi mutta tämä Napsu ei ole tarkoitettu tarinoihin. kiitos kuitenkin, nyt painekattila ei aivan räjähtänyt, kiitos

Lisätty: 11.07.2011 - 16:15

Kyseisen kylän kuntakeskus sijaitsee leveyspiirillä 68.
Kyse on siitä, että itselläkin on mahdollisuus vaikuttaa siihen milloin vietetään aikaa yhdessä.

Avainsanat: kyläluutaongelma

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 11.07.2011 - 12:03

Nykyaikana kännykät toimii.Kerro nätisti vierailevalle, että mukava saada vieraita, mutta olisi kiva tietää tulostaan muutamaa päivää ennen,vaikka textarilla sopimus, että osaa omat menot suhteuttaa ja varata vaikka tarjottavaa tulijalle.
Liikkuvalla ihmisellä kovasti menoa ja tekemistä.En usko,että suuttuu, kun asian selittää...Näin meillä! En pidä itsekään yllätyksistä tällä saralla...

Lisätty: 11.07.2011 - 12:51

Ovi lukkoon! Ja kyltti ovenpieleen, varo vihaista emäntää :)

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 11.07.2011 - 12:17

keksit jonkun ikävän työn juuri sillähetkellä tehtäväksi,
ettei hän vahingossakaan tarjoudu apulaiseksi.
tai sanot hänen tullessaan, voi hyvänen aika, olin juuri lähdössä käymään
sukulaisiin.
pidä käsilaukku ja vierailutakki aina valmiina, jonka sieppaat ja olet touhukkaana lähdössä, kun hän karauttaa pihaan.
kerrot vaikka jonkun sukulaisen valittaneen, että aina on joku nokkaansa pistämässä ovenraosta,
eikä hänellä olisi aikaa vieraille muutakuin kutsutuille.
lopetat kahvinkeiton ja muun tarjoilun, sekä haukottelet, tai aivastelet ja yskit.

eiköhän noista jo fiksumpi ymmärrä?

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 11.07.2011 - 13:30

Aika omituinen ongelma, missähän päin maata tuollaista tapahtuu? Ei meidän maalla vaan kukaan tule etukäteen ilmoittamatta eikä edes muualla Suomessa missä vietetään ajoittain aikaa.
Joku saattaa pistäytyä ilmoittamatta kun on asiaa, mutta ei kukaan jatkuvasti tramppaa.
Tunnen yhden ihmisen joka asuu kaupungissa, mutta on mielestäni säilyttänyt maalaiset tavat eli koko ajan pitää mennä jonkun luo. Hänelle ei voi edes soittaa, sanoo että koskas tavataan!! Enkä todellakaan tarkoita sitä, soittaahan voi joskus joko silloin kun on jotain asiaa, haluaa kysyä jotain tai sitten ihan kohteliaisuudesta. Hän on mielestäni eräänlainen kyläluuta, jotenkin vaikuttaa ettei voi olla kotona yksin, on aina asunut yksin. Tämä henkilö on kotoisin Keski-Suomesta.
Meitä on moneksi ja kellekään ei sitä päätä voi vaihtaa - valitettavasti.
Harmittavasta asiasta pitäisi tietenkin voida sanoa suoraan mutta miten sen sanot... siinäpä se. Kun on tarpeeksi kyllästynyt, saattaa tulla sanotuksi liian kovasti eikä sekään ole hyvä.

Lisätty: 12.07.2011 - 09:54

Totta on myös se ettei kaupunkilaisten tapoja voi suoraan viedä maaseudulle. On etu että maalla syntyy luontaisesti asukasverkostoja, kukaan ei tiedä milloin tarvitsee apua ja millaista.
Ihmettelin todella aloitusta eli onko "kyläluuta" tulossa monta kertaa päivässä vaiko muutaman kerran viikossa - vaikea siitä on saada selvää.
Kaupungissa, etenkin isossa kaupungissa, on eristäytyneisyys ongelma ja jos sen ottaa normaaliksi elintavaksi, se on tosi ikävää. Mikäli maalle muutosta ei ole pitkää aikaa, kannattaa kyllä ajan kanssa sopeutua ympäristöön ja ottaa se oma paikkansa yhteisössä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 11.07.2011 - 14:13

Huh, enpä ole moisesta häiriköinnistä ennen kuullutkaan, sillä tuohan menee jo häiriköinnin puolelle. Itse olen sen verran suorasanainen, että pistäisin heti stopin moiselle vierailulle. Mulla meinas hihat palaa muutama vuosi sitten, kun hommasin pienen koiran. Naapurin lapset alkoivat pimputtamaan ovikelloani ja pyysivät saada viedä koiran lenkille. Kerroin jatkuvasta ovikellon pimputtamisesta lasten vanhemmille ja kun nykyaikaa eletään, niin joka ipanallahan on kännykät. Nyt jos lapset haluavat koirani viedä lenkille, niin he soittavat ekax ja tulevat sitten. Hyvin harvoin annan koiran lenkille mukaan siten, etten itse lähtisi myös, sen takia mut voikin bongata lapsilauman kanssa lenkiltä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 11.07.2011 - 14:15

Aika harvinainen ongelma nykypäivänä. Mutta kannattaa nätisti sanoa tälle kyläluudalle, että kutsun sinut sitten taas käymään, jospa ymmärtäisi yskän.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 11.07.2011 - 16:34

Ei mitenkään harvinaista jos maalla asustat. Kyllä siellä niin harvassa niitä taloja , että kaikista ihmisistä maaseudun asukas ilahtuu nähdessään. Se on terapiaa, kun voi jutustella jonkun kanssa,
Siellähän voipi käydä niikin että tarvitsee apua joltain ja itsekkin lähtee etsimään ihmistä.Kiva tuntea ketä näissä nurkissa asustaa edes 5km laajuudella.Se on osa maaseudun turvallisuuttakin kun tunnetaan toisia.Minkälaisia ihmisiä samalla kylällä.Minäkin mennä tupsautan meidän naapuriin kun nään oven raollaan. Ovat muutoin kaupungissa ja vahdin heidän omaisuuttaan kun paikalla asustan. Kerrankin soitti kiireesti, onko talo pystyssä, vaiko palanut.Että puolin ja toisin ilman mitään mielen pahoitusta .Seuraa se erakkokin kaipaa.

Lisätty: 11.07.2011 - 16:40

ystävälliseti keskustellen tavoista tuo hyvän mielen molemmille ja suojaa samalla omaisuuttakin.Kaikissa on hyviä että huonoja puolia, mutta käännä tuo hyväksesi. Maaseudulla seurataan tarkasti.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 12.07.2011 - 08:31

No ei onneksi ole nyt sitä ongelmaa, on ollut, mutta olen nyt suhtautunut hyvin kylmäkiskoisesti henkilöön.
Asuu samassa talossa. En ole epäkohtelias ollut mielestäni, mutta minulla on hirveä kiire mennä silloin johonkin, kaitpa on huomannut.
Kyllä minulle tulee silti tyttäreni poikkeaa joskus ilmoittamatta, mutta se on eri juttu.
Mutta vään vieraampi, olis kiva kun ilmoittasi tulostaan, ei yksinäisellä ole aina tarjottavaakaan.
Ja saatan olla kevuesti pukeutunut, usein laitan j aikaisemmin illalla yöasun päällenikin, kun en ole
menossa minnekään. Ko. henkilä oli ja on tunnettu ns. vapaa juoruilija ja kuvittelija.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 12.07.2011 - 09:09

Ennen aikaan laitettiin luuta rappusille ovea vastaan merkiksi vieraille, etteivät astu tupaan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 12.07.2011 - 15:58

Ota "varauskirja" ja kynä esiin ja kysäse milloin aikoo tulla seuraavan kerran, että voit varata hänelle ko. ajan, mikäli sinun suunnitelmiisi ja ajanhallinnan varauskirjaan sopii.
Tai sanot, että seuraavan kerran tässä huushollissa vieraita otetaan vastaan elokuun 1.päivä klo 12-13. Muuten on täyttä..... pvm vain esimerkkinä...

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 12.07.2011 - 21:52

Tiedän miltä sinusta tuntuu. Itselläni on ollut kerran sellainen naapuri joka hyökkäsi heti meille kun kuuli minun tulleen töistä. Ei tahtonut millään menevän hänelle jakeluun ettei ole kiva että heti tulee. Mutta ajan myötä oppi antamaan minulle hengähdystauon. Ainoa konsti on sanoa kauniisti mutta ymmärrettävästi ettei ihan aina sovi poiketa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 14.07.2011 - 19:52

mää varmaan istuisin perse homeessa kuulokkeet korvilla ja kattelisin telkkaa jalat ylhäällä. en keittäis kahvia en mitään. yksin kertaisesti olisin kuulematta kellon kilinää.
hanki peto ! pidä ne vierailu - hämäys tavarat saatavilla. joskus pitää olla vain ilkeä jollei muu auta.

ja mitä väliä sillä sitten että joku suuttuu? ethän halua olla tekemisissä - ainakaan kokoaikaa. kyllä ne leppyy - vähän retostelevat sun asioita kylällä, mutta nekin jutut kalutaan äkkiä loppuun ja sitten jo kello soikin että uusia löytyisi.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 15.07.2011 - 05:05

Jos et halua vierasta ottaa vastaan, laita luuta ovelle se on merkki ettet ole kotosalla. Maalla on tapana poiketa kylään ilmoittamatta, eikä sitä pidetä paheena. Meilläkin kuljetaan jos milloin mistäkin ovesta, en minä sitä ongelmana pidä. Täällä kun on elämä erinlaista mitä ruuhka suomessa. Mutta jos oikeasti haluat omaa rauhaa, laita ovet säppiin, äläkä avaa vaikka se kyläluuta kuinka ovea hakkaisi.