Keväällä pistettin orapihlja-aita matkalaksi,kasvaa ihan vahdilla.Pitääkö se nyt leikata,että vahvistuu??

Nyt vaan hyvää aikaa viikonloppuna..kun tarvi miestäni hoitaa..

Avainsanat: orapihlajan leikkaus.

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 09.07.2011 - 12:58

Kyllä asia on niin, jos haluaa aidastaan myös alaosastaan tiheän, niin jokavuosi on leikattava noin puolet uudesta kasvusta pois. Uusi aita pilataan sillä, kun halutaan aita nopeasti eikä raskita leikata sitä vuosittain. Tiheä aita vaatii malttia kasvattaa siitä hyvä aita.

Kysyjän kommentti

Kiitos kaikille hyvistä neuvoista.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Ida
Vastattu: 09.07.2011 - 00:13

Jos tuntuu että kasvaa vauhdilla, niin on terve runko. Jos nyt leikkaat, niin luulisi että tuuheutuu siitä entisestään. Itselläni ei ole samaista pensasta, joten varma en ole neuvostani.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 09.07.2011 - 06:56

Kyllä kannattaa leikata, muuten jää alhaalta harvaksi kun isoksi kasvaa ja
saa samalla aloitettu muotoonleikkauksen.
Ole varovainen piikkien kanssa!

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 09.07.2011 - 07:18

Naapurimme leikkaa vähän niitä pidempiä latvoja, muuten keväisin vaan, alas leikkasivat muutama vuosi aikaa ja antavat nyt 5 cm per vuosi kasvaa ja tuuhea on. Ei kai sitä 2 kertaa samana kesänä kannata leikata.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 09.07.2011 - 09:22

Siskollani on laaja orapihlaja aita tonttinsa ympärillä, ei hän joka vuosi leikkaa, mutta viime syksynä
pisti matalaksi ja hyvin on nyt tuuheana kasvanut pituutta.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 09.07.2011 - 10:18

orapihlaja-aita leikataan vuosittain kesällä, yleensä heinäkuun lopulla tai elokuun alussa.
täällä ohjeita:
www.nettiet.fi/kysy/koti-ja-...minen.html

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 09.07.2011 - 14:15

Hyvin hoidettu orapihlaja-aita on hyvännäköinen ja tuuhea, kyllä sitä pitää leikata.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 09.07.2011 - 20:14

Yksikin metri orapihlaja-aitaa on aivan liikaa tässä maailmassa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 10.07.2011 - 14:58

Edelliset laittoikin ihan hyvät neuvot. Minä tässä sivustakatsojan osassa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 11.07.2011 - 18:34

Jos haluat oikein tuuhean pensasaidan, kannattanee leikata uudestaan.