Kertokaa te fiksut napsut, mitä tarkoittaa!?

"Puolueiden yksi tärkeä tehtävä on ollut legitimiteetin organisointi."
Eli käytännössä se tärkeä tehtävä on ollut mikä?

Avainsanat: lehdestä luettua

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 13.07.2011 - 07:27

Ei haisuakaan.

Kysyjän kommentti

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 08.07.2011 - 09:24

Jo koulussa suuresti ällösin näitä ns. sivistyssanoja, joita jouduimme paukuttamaan pieniin päihimme. Mietin jo tuolloin miksi käyttää näitä vierasperäisiä sanoja, kun meillä on todella rikas kieli, joka pystyy kertomaan asiat niin kuin ne ovat.

Joskus on sanojan tarkoitusperistä riippuen mukava kätkeytyä jargonin ja liturgian taakse - politiikassa erityisesti. Kysymäsi lauseen ymmärrän näin, että puolueiden yksi tärkeimmistä tehtävistä on saada kansalaiset hyväksymään mitä milloinkin järjestelmä keksii meidän hyväksemme laatia.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 08.07.2011 - 09:37

mahtaiskos olla:
puolueiden yksi tärkeä tehtävä on ollut järjestelmän järjestäminen toimivaksi kokonaisuudeksi.

mutta oletettavasti tuo alkuperäinen lause kuuluu kokonaisuuteen, jossa varmaan selviää asian ydin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 08.07.2011 - 12:13

Ei harmainta aavistusta, tuo lause on irroitettu asiayhteydestä , siksi vaikeata sanoa mitä tarkoitetaan.Legitimiteetti on politiikan tutkimuksessa käytettävä termi. Mitä sillä tarkoitetaan, täytyy lukea esim. artikkeli jossa tuo lause esiintyy, kaikkea mahdollisia merkityksiä ei voi alkaa luettelemaan/arvailemaan. On ihan tavallinen sana eli usein käytetty.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 08.07.2011 - 16:08

Jaa, että tavallinen sana eli usein käytetty..no mie olenkii mualta ja kuulin nyt sanan ensimmäisen kerran. Ei ole täällä päin yleisesti käytössä..

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 08.07.2011 - 16:18

Kysyin kerran psygölogia opttajaltamme,että miksi käytetään kummallisia sanahirviöitä mitä sivistyssanoiksi kutsutaan,hän vastasi kysymykseeni jotenkin näin,sivistys sanalla saa jonkin asian helpommin ilmaistua,tästä vastauksesta emme tulleet hullua hurskaammaksi.Toivottavasti sinä et mene sekaisin tästä minun sepustuksestani.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 08.07.2011 - 17:40

jaa mitä sanoit en ymmärtänyt.Kaikki muuttuu sanatkin ja ymmärrys täysin. Kai se niin pitääkin.Ettei liikaa tieto kulje.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 08.07.2011 - 22:36

En tiedä tuota vierasperäisen sanan merkitystä, ja oletan kuten moni muukin kansalainen että sillä tarkoitetaan nyt jotain hyvää ja hienoa kun herrapoliitikot noin hienosti puhuvat.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 09.07.2011 - 20:04

Nyppivät päivänkakkarasta lehtiä ja sanovat samalla:

Toimii, ei toimi, toimii, ei toimi.....

Lopputulos on sattumanvarainen!