Illalla tuli vieraita tuliaisten kanssa. Sain 10 kpl vanhoja heinäseipäitä mökille. Onko ehdotuksia miten käytän ne?

Pitääkö nille ostaa jotkin metalliset jalkatolpat, etteivä mätänisi maassa?

Lisätty: 07.07.2011 - 13:29

Kiitos kivoista vinkeistä!!
En todellakaan niitä polttaa aio, on todella mieluinen lahja,
harkittava tarkkaan miten ne hyödynnän!

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 07.07.2011 - 07:36

Tämä idea ei ole omani, mutta kerron sen silti. Halkaistut heinäseipäät laitetaan koristamaan kesäpaikan vierasaitan tai vessan seinää. Tuossa toteutuksessa seipäät olivat vierivierin seinään naulattuina, mutta jos seipäitä ei ole tarpeeksi seinää peittämään, niin mikäpäs estää maalaamasta seinän taustaksi maalaismaiseman ja siihen sopivasti aseteltuina nämä halkaistut seipäät.

Voithan myös polkaista perheesi tai mökkivieraidesi kanssa pystyyn ideariihen eli alatte hersyttämään erilaisia ideoita seipäiden käyttötarkoitukseksi. Ideoidessa pitää muistaa, ettei huonoja ideoita ole, vaan kaikki ideat ovat tervetulleita ja karsinta tehdään vasta kun se viimeinenkin hengentuotos ollaan saatu paperille. Ideointi on hauskaa ja kirvoittaa monet hyvät naurut.

Olipas muuten kiva lahja. Seipäitä ei enää ole saatavilla ihan tuosta vain, luultavimmatusti ovat päässeet lämmittämään suvisaunoja.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 07.07.2011 - 06:48

Jopas oli mielenkiintoinen lahja ja sinulla hyvä säilytysehdotus niille.
Jospa kuvittelevat, että annat mökkisi ympäristön heinettyä ja tulet tarvitsemaan niitä vielä.
No onhan niille tärkeämpikin tehtävä jos et heinää niihin laita, jos Sinulla on puilla lämpiävä sauna,
niin varmasti iloisesti liekehtivät uunissa ja saat makoisat löylyt. Vieläköhän tuoksahtavat palaessaan
juuri niitetyille heinille.Voi tulla nuoruuskin mieleen jossain määrin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 07.07.2011 - 07:37

Niitä on aika vähän aidaksi,mutta tulee niistä aidan alku.

  Ilmoita asiaton vastaus
-m-
Vastattu: 07.07.2011 - 08:00

Minä tein keväällä kasvimaani takanurkkaan pienen perkolan rimoista. Juurelle istutin hajuherneitä ja muutaman mansikantaimen. Miksei joku kärhökin olisi ollut paikallaan tai joku muu köynnöstävä kasvi. Heinäseipäistä saat varmasti tehtyä todella upean kasvituen valitsemillesi lajikkeille. Ota seipäät syksyllä pois maasta niin pysyvät hyvänä pidempään.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 07.07.2011 - 10:07

Heh...Älä loukkaannu.Ovat senverran hurjan näköisiä, että kyllä niistä seivästäminen jotenkin mieleeni tulee....Minä lämmittäisin niillä saunan :)

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 07.07.2011 - 10:08

Tämä idea on aivan uusi: tee niistä tilataideteos omaan pihaasi. Halkaise seipäät, ja asettele ne vaikkapa vinoon neljän laudan väliin siten, että laudat muodostavat niiden tukirungon. Päihin voit laittaa vielä kukka-amppelit koristamaan. Heinäseiväskin on käsityö, joku on nähnyt vaivaa sen veistämisessä. Minä en niitä polttopuiksi raaskisi laittaa.
Ja voithan käyttää muutamaa myös ihan alkuperäiseen tarkoitukseenkin. Kerrä tienpientareelta heiniä kuivumaan seipäälle, kaunis maisemakoriste sekin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 07.07.2011 - 10:34

jos aidantynkää aiot väsätä, kannattaa kyllästää värittömällä seipäät ja maahan laittaa just se teräksinen jalkatolppa, ei mätäne seiväs.
en minäkään niitä polttaa malttaisi.

tällä sivustolla on myös vinkkejä:
www.karjalainen.fi/Karjalain...51779.html

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 07.07.2011 - 12:56

Mielenkiintoinen lahja sinällään. Olen nähnyt heinäseipäistä tehdyn mm. aitaa, oli hauskan näköistä, mutta niitä tarvii silloin aika paljon.
Jos seipään laittaa pysyvästi maahan, täytyy kyllästää alaosastaan.
Voi rakentaa myös aidan portin.
Älä ihmeessä ainakan polta niitä, sehän oli aika ikävää jo tuojia kohtaan! Jos ei ihan heti keksi sopivaa ideaa, voi laittaa varastoon odottamaan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 07.07.2011 - 13:17

Niittele viikatteella heinää nurkista nurin ja laita kuivumaan vanhanaikaiseti ja talteen pupuille.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 07.07.2011 - 16:23

Itselläni heinäseiväs ulko-oven tai oikeemmin rappusten vieressä. joka vuosi kylvän köynnöskrassin siemeniä ja on sit kiva, kun krassit kukkivat... Talvella kynttilälyhty roikkumaan ja taas on tunnelmaa. Mökillä polkujen varsilla pihapiirissä kynttilälyhtyjä varten seistä töröttävät. En ole millään suojannut maahan menevää osaa ja hyvin ovat säilyneet.
Halkaistuista seipäistä saa kauniit kehykset taululle, peilille yms.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 07.07.2011 - 16:51

Voi niistähän saa vaikka mitä jo edellä mainittujen lisäksi. Puutarhassa voi käyttää köynnösten tukiaitana yms. Peilin kehyksinä, taulun kehyksinä, naulakkoa ja vaikka sun mitä, mutta älä ainakaan polta.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 07.07.2011 - 17:46

Heinäseiväs aita ois makee, mutta on hiukan hintsunlaisesti seipäitä, joten sei muuta kuin seiväskauppaan :)

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 07.07.2011 - 18:41

tee töttörö -eli sellanen obeliski (vai mikä se ny on) - pienen aidan pätkän. pistä seinään ja siihen kasveja kiipeämään -voi voi. mitä vaan haluat.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 07.07.2011 - 19:12

Ainakin yhdelle on hytötykäyttöä, kun ruuvaat siihen nätit pienet koukut ja kiinnität seipään sitten vaakatasoon seinälle naulakoksi. Myös taulujen kehyksiä niistä saat monen monta.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 07.07.2011 - 23:58

Köynnöstueksi, seinäkoristeeksi ym. ihan mihin vain. Ideoita löytyy varmasti kun aikasi sitä seiväsnippua ja tonttia tiirailet.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 09.07.2011 - 19:46

Seipäänheittokisat ja jokaiselle osallistujalle oma seiväs.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 12.07.2011 - 20:57

Siihen vain mökin seinää koristamaan, kauniita kun ovat.