Sähköt poikki, tie katki - näin varaudut hätätilanteisiin mökillä/Kotona. Oletko varautunut?

www.mtv3.fi/uutiset/kotimaa....in-mokilla

Lisätty: 06.07.2011 - 12:26

Pärjäisin varmaankin ainakin viikon tai kaksi mökillä, jos sinne mottiin jäisin.

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 06.07.2011 - 13:06

Ei haitanne meitä muutamaan viikkoon, kimpassa lasteni kanssa olemme opettaneet pikkuihmiset toimimaan hätätilanteissa, talomme ovat lähekkäin ja aina on joku kotona, ICE numerot ovat pikkuihmisten kännyköissä . Tulipalon sattuessa on sammutusvälineet käytössä ja on opetettu näille isommille pikkuihmisille niiden käyttö, vävy on VPK:lainen ja sitä ennen palopäällikkö pienellä paikkakunnalla. Joten turva-asiat ovat tuttuja.

Kysyjän kommentti

Lapsille on hyvä opettaa miten tulee toimia eri tilanteissa ja itsekin varmistua tilanteesta,
niin ei useinkaan hätäänny kun tietää miten toimia jos tilanne niin vaatii.

Aikanaan pojilleni opetin mitä pitää mökillä tehdä jos jotain vaikka minulle sattuisi, kun olin yksin siellä lasten kanssa . Silloin 3v käveli reilun kilometrin Otolle ja kävi vain kertomassa , että jos tulee hätä,
niin hän tulee sitten tänne siitä kertomaan :)
No minä siinä jo kerkesin hätääntyä että mihin se poika hävisi, ennekuin soittivat että poika on siellä tärkeää asiaa toimittamassa :D

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 06.07.2011 - 12:54

Laitoin asiat juuri mietintämyssyyn!?
Näitä asioita kannattaa miettiä ennalta:
- Mitä riskejä kotona, mökillä tai lomalla on?
- Miten toimitaan onnettomuustilanteissa?
- Mitkä ovat kunnan tärkeimmät puhelinnumerot?
- Onko mökille hankittu riittävä kotivara?
- Ovatko tärkeät yhteystiedot saatavilla, kun kännykästä loppuu akku?
- Onko kännykkää varten vara-akkua tai laturia?
- Onko mökillä ja autossa riittävät ensiapu-, alkusammutus- ja muut tarvittavat varusteet?
- Ovatko ensiapu- ja alkusammutustaitojen perustaidot hallinnassa?
- Osaavatko lapset toimia yllättävissä tilanteissa?
- Onko kotieläinten hoito suunniteltu yllättäviä tilanteita varten?
Lähde: Suomen Pelastusalan Keskusjärjestö

Lisätty: 07.07.2011 - 11:25

Ei lopu kännykästä akku, autossa "yleensä" on sen verran bensiiniä että saa lataukseen ja soitettua jos tarve vaatii. Ja autoani en jätä kovin kauaksi. Niin veneessäkin saa puhelimen ladattua ja miniläppärissä on navigointikartat, sekä langaton nettiyhteys.
Ei syytä huoleen kirjoittaa Maakansa ja lehti jatkaa.....
kalaakin oli vielä viimeksi meressä joten ruokapuoli on myös kunnossa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.07.2011 - 13:38

Aika moneen vaaratilanteeseen on meillä varauduttu, sitä on perheemme VPK:lainen pitänyt huolen. Suurin uhka täällä päin on suuri teollisuuslaitos mahdollisine onnettomuuksineen.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.07.2011 - 14:13

Täytyy tunnustaa, että en ole pahemmin varautunut hätätilanteisiin kotona kerrostalossa.
Hätä- ja lääkärinumerot on paikalla.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.07.2011 - 14:18

Sähköt ovat kaupungissa harvoin poikki, toki sellaistakin on ollut. Maalla käy lähinaapuri katsomassa onko kaikki ok eli jos ei sähköä tule, tulee vahinkoja mm. pakastimen suhteen. Mitenkään ei ole varauduttu sähkökatkoksiin, murtosuojaus on hyvä kyllä. Hätänumerot on esillä mutta riippuen hädästä muistaako edes numeroa tarvittaessa. Kännykkään on tallennettu hätänumero ja eri henkilöiden puhelinnumeroita. Se että tulee ruuhkassa ryöstetyksi kaupungilla on se todennäköisin "hätätilanne". Työpaikalla on omat turvahenkilönsä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.07.2011 - 19:34

Ei ole mökkiä, joten ei ole pelkoa, että mökille joutuisin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.07.2011 - 20:20

Yliammuttua.Aina pääsee "siviilisaation" pariin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.07.2011 - 21:39

Mökkimme sijaitsee kävelyetäisyydellä (n. 6-7 km) pikkukaupungista, joten isoja muonavarastoja ei ole varastoituna. Paloturvallisuuteen on kiinnitetty erityisen suuri huomio.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.07.2011 - 23:04

Sitten sen näkisi kuinka toimisi.Ei olla varauduttu mitenkään.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 07.07.2011 - 01:27

Noihin asioihin lisäisin ehdottomasti tarpeen tietää kesämökin tms. koordinaatit.
Ambulanssin ja varsinkin Medihelin hälyyttämisessä ja oikean kohteen löytämisessä niistä on paljon apua.
Kirjoittakaa mökille oikein näkyvään paikkaan (oven pieleen) nuo koordinaatit.
Sekä selvittäkää etukäteen mihin helikopteri voisi laskeutua turvallisesti.
- tarvitseeko kaataa jokin turha puu tms. ?

Kesämökin koordinaatit talteen Karttapaikalta:
www.112.fi/index.php?pageNam...ordinaatti
www.mokki.net/kesamokin-koordinaatit/
www.maanmittauslaitos.fi/tax...y/term/222

sivun toiminta tuntuu nyt vaan oudon aika epävarmalta ?
www.maanmittauslaitos.fi/kartat

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 07.07.2011 - 09:17

Se mikä on tullakseen, se tulee.
Se mikä on mennäkseen, se menee.

Mitä niitä ennalta ihmettelemään.

Normaalistikin jotenkin varaudutaan. Ei sen kummempaa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 07.07.2011 - 23:31

Aggregaatti turvaa sähkön, tie ei voi mennä poikki - ellei Saimaa kuivu, no silloinhan pääse apostolin kyydillä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 12.07.2011 - 20:43

Hyvät olivat antamasi neuvot, noilla pärjää jo pitkälle.