Onko teillä hauta hoidettavana? Jos niin mitä kukkia sinne laitatte?

Lisätty: 05.07.2011 - 00:39

ainamarinan idea olikin hyvä tuosta pikkusydämestä. Taidankin viedä yhden sinne juurtumaan jo tänä kesänä

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 05.07.2011 - 07:16

Kyllä viimeksi eilen illalla kävin vanhempieni haudalla ja kävelin pitkän matkan hautausmaalla,
oli tuttuja nimiä ja tuntemattomia.
Keväällä veimme orvokkeja ja nyt juhannusjuhlan edellä keltaisia mukulabegoneja, sekä sitä vihreätä
lehteä, juuri nyt en muista nimeä.
Hautausmaat ovat kauniita juuri kukkien yltäkylläisyys ja rehevyys tekee ne loistokkaaksi.
Ehkä se on niin, että se maaperä erittää ihmisestä kivennäisaineita, jotka nousevat kukkien
juurella, sillä kukat ovat mahtavia, vielä tuossa heinäkuun lopulla parhaimmillaan ja elokuussa.
Mieheni tuhkauurna hauta jäi Honkanummelle, siellä ei nyt kukaan käy, mutta muistoissani istutan kukan tänne
hautausmaalle, täällä on paikka, muualle haudatuille ja samoin siihen saa kynttilän viedä halutessa.
Tyttäreni kansaan pidämme huolen haudasta, enne sisareni kanssa useimmin kävimme siellä.
Minulla on sukulaisia 4 hautausmaalla, mutta kun ei ole itsellä autoa niin enpä juuri käy kun Keuruun
hautausmaalla. Ja siellä katselin omaa "tuhkapalstaanikin", jonne aikanaan itse luultavasti aikanaa tulen haudatuksi. Hautausmaat ovat juhlallisia paikkoja ja viihtyisiä kävellä siellä.
Tyttäreni keroo, että sieltä saisi hyviä vanhoja lasten nimiä. ne ovat Jumalan puutarhoja olen sanonut.
Jonkinlainen hartaus liittyy mieleen , kun sinne menee.

Kysyjän kommentti

Hautausmaalla kävellessä ja katsellessa hautoja, tulee todellakin sellainen rauhaisaolo.
Ei ole kiirettä ja luonto tuntuu olevan lähellä.
Aluksi läheisen menettämisen jälkeen lähdin monta kertaa kyyneleet silmissä, nyt saattaa tulla mieleen jokin mukava muisto ja hymy huulilla ja mieli rauhaisana voi sieltä lähteä. $
En nyt hirveän useasti siellä kuitenkaan käy, tämä meidän hautapaikka on jo kolmen sukupolven "asuttama" joten vuosien varella tullut polku tutuksi.
Ja tulee myös muistutus ihmisen lyhyestä taipaleesta täällä maanpäällä,
että tämä meidän elämä on arvokasta !

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 04.07.2011 - 16:55

Kyllä on mieheni äidin ja isän.Ennen vappua tänävuonna orvokit ja nyt uusittiin kahdella mukulabegonialla ,Syksyllä ennen pakkasia haen mukulat kellariin, istutan purkkiin taasen ensikeväänä.Kun ovat kasvaneet tarpeeksi, taasen siirrämme kevätkukkien jälkeen haudalle.Jos jokukerta ettei säily tai ei lähde kasvuun laitetaan uudet alut.Pikkunen kesäbegonia vahvaa myös siellä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 04.07.2011 - 17:28

Isovanhempien hautaa hoitaa äiti.Hän istuttaa sinne milloin mitäkin, mutta ei kuitenkaan keltaisia kukkia.Ne näet menevät jänisten suihin : ) Kaikki muut värit säilyvät ja kukkivat kauniina.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 04.07.2011 - 19:10

Seurakunta hoitaa maksua vastaan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 04.07.2011 - 21:34

Seurakunta hoitaa vanhempien haudan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 04.07.2011 - 21:58

Hoidan tai nykyään lähinnä siistin yhtä hautaa, jossa on sisarukset, jotka aikoinaan tekivät suuren lahjoituksen sotaveteraaneille. Muuten minulle aivan tuntemattomia. Ei ketään sukulaisia eikä muita haudalla kävijöitä.Istuttamani Pikku särkyneet sydämet kukkivat koko kesän vähän varjoisella haudalla. Samalla muistelen muualle haudattuja omaisiani. Talveksi laitan yleensä havuja joiden keskelle vien joskus kynttilän palamaan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 05.07.2011 - 07:24

Vanhempieni hautaa koristaa ruusupeguniat ja reunakukkina ovat annansilmät,kauniita ovat ja pärjäävät hyvin.Itse hoidamme istutukset ja pidämme haudan siistinä,seurakunta ajaa ruohon.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 05.07.2011 - 09:16

Käyn hyvin harvoin haudoilla, muu suku huolehtii koristelut. Rakkaat edesmenneet omaiseni eivät ole haudan povessa, vaan sydämessäni.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 05.07.2011 - 09:42

On kyllä. Laitan useimmiten ruusuja, ovat kestäviä ja kauniita.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 05.07.2011 - 10:51

Eipä ole tämä kesä meidän vuoromme hoitaa isäni hautaa. Mutta sametti ruusut ovat sellaiset että kestävä kuivuuttakin haudalla ei tarvi olla aina kastelemassa niitä.Tai sitten pelarkoniat nekin kestävät aika hyvin haudaal on niitäkin sinne tullut joskus laitettua.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 05.07.2011 - 11:55

Isän haudalle istutin punaista ruusubeginiaa 3 kpl + hopealehteä. Isovanhempien haudoille ruusubegoniat ja globeliaa. Kastelut haudoille on tilattu seurakunnalta.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 05.07.2011 - 18:55

vein kummipojan haudalle viimeksi jonkun "ikivihreän" jutskan. sellasen pienenä pysyvän ettei tukahduta muita kasveja. en muista mikä sen nimi oli

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 07.07.2011 - 23:09

Poikani haudalle vien kausikukkia. On niin pieni hautapaikka ettei sinne ikikasveja voi istuttaa.