mistä tietää onko virtsaputken tulehdus?

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vieras
Vastattu: 17.10.2008 - 19:14

Jos virtsatessa sattuu ja vessassa pitää jousta vähän väliä, niin luultavasti kyseessä on virtsaputkentulehdus. Kannattaa lähteä käymään lääkärissä, virtsaputkentulehdus on hoidettavissa antibioottikuurilla.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 17.10.2008 - 19:19

Virtsaputken tulehdus eli uretriitti (puhekielessä myös pissatauti tai virtsatientulehdus) on virtsaputkessa esiintyvä tulehdus. Sen yleisin oire on kipu virtsatessa. Virtsaputken tulehdus on hoidettavissa antibiooteilla.

Tartunta

Sairaus on yleisempi naisilla kuin miehillä. Sairauden voi saada monista syistä, myös ilman, että on kosketuksissa varsinaisiin tautipesiin kuten yleisiin saunoihin, uimaloihin, tai vessoihin. Aina ei myöskään tarvitse istua kylmällä alustalla pitkään, vaan vitrsaputkentulehdus voi johtua myös omasta bakteerikannasta.

Oireet

Oireita ovat mm. kipu virtsateissä (kuumotus, polttelu, kirvely) etenkin virtsatessa, alavatsan kivut, jatkuva virtsaamisen tarpeen tunne, ja jos virtsatietulehdus ehtyy pahaksi, oirelistaan voi lisätä myös kuumeen, huimauksen tai pahoinvoinnin. Kaikkia oireita ei aina esiinny - naisilla raskauden aikana ei välttämättä ollenkaan. Mikäli esiintyy kutinaa, oireiden syynä voi olla myös hiivasienitulehdus.

Hoito

Virtsaputken tulehdus olisi syytä hoitaa nopeasti. Naisilla hoitamatta jäänyt tulehdus saattaa edetä munuaisiin ja aiheuttaa näin tulehduksen siellä. Kotikonstejakin virtsatietulehduksen hoitamiseen on, ja näistä voikin olla hyötyä jos lääkäriin meneminen lykkääntyy. C-vitamiini voi tuoda helpotusta, samoin kuten karpalo (karpalomehutiivisteen on sanottu toimivan valmista mehua tai pelkkää marjaa paremmin), sillä molemmat happamoivat virtsaa hiukan ja estävät näin bakteereja kasvamasta. Tämä on kuitenkin vain väliaikainen helpotus, eikä välttämättä auta, saati poista tautia.

Lähteet:
virtsaputkentulehdus wikipedia

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 17.10.2008 - 19:43

Kulmilla oli tapana sanoa, että on kusikalut ruosteessa, ja niin kuin edellisistä vastauksista käykin selväksi, sen kyllä huomaa - ei muuta kuin heti hoitoon

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 17.10.2008 - 20:02

Virtsateiden tulehdus voi antaa oireita myös pelkästään/ainoastaan alaselkäsäryllä (munuaiset), josta lääkärikään ei aina osaa oivaltaa, että kyse olisi 'pissataudista', mutta tällöin aina kannattaa pyytää, jos ei lekuri ite 'hokaa' PLV-näytettä otettavaksi (puhtaasti laskettu virtsa), niin tämäkin asia poissuljetaan tai todetaan. Kaikki yllä mainitut oireet myös erittäin yleisiä oireita (samoin myös verivirtsaisuus, mutta silloin kivutkin ovat jo kovat/tuskaiset). Runsas juominen auttaa/helpottaa oireita, kunnes saa sen antiobioottikuurin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 20.10.2008 - 10:45

Virtsatessa kirvelyä (naisilla), tihentynyt virtsaamisen tarve, jopa lämpöilyä, silloin vain terveyskeskukseen josta lähete labraan ja näyte sinne. Viljelyvastaus tulee parin päivän kuluttua mutta jo "stixatessa" nähdään onko näytteessä tulehdusmuutoksia. Hoituukseen virtsatieinfektio tarvitsee aina antibiootit, myös runsas nesteen (veden 1.5-2 litraa/ vrk) juominen huuhtelee lääkkeen lisäksi vielä rakkoa, karpalo ym happamat mehut pitävät rakon sisällön happamana, jolloin bakteerien kasvuolosuhteet ovat huonot.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 20.10.2008 - 22:30

jos mielesi tekee joodlata vessassa käydessä, silloin on syytä epäillä ...