Saako Suomen lain mukaan tehdä osoitteenmuutosilmoituksen toisen ihmisen osoitteeseen, tältä lupaa kysymättä?

Tuli mieleen tuosta Hurjatan kysymyksestä...

Avainsanat: osoite

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 02.07.2011 - 13:28

Netin kautta nykyään onnistuu mikä vaan, miksei myös tämä..
Mutta uskaliasta vaihtaa osoitetta toisen tietämättä, voi vaikka ottaa herneen nenään...

Kysyjän kommentti

Luulisin, että kuka vaan voi "asua" samassa osoitteessa kanssasi, etkä itse välttämättä sitä tiedä??

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 01.07.2011 - 19:03

Kyllähän se onnistuu vaikkapa netin kautta. Eri juttu sitten on, kannattaako ihan noin vain asunnonhaltijalta ensin kysymättä moista tehdä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 01.07.2011 - 19:28

No en ole kuullut moisesta, mutta tyttäreni on joskus tilannut minun nimissäni jotain tavaraa itselleen,
kylläkin luvan kanssa. Taitaa lapselta olla luottotiedot rempallaan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 01.07.2011 - 20:25

Netissä voi tehdä nykyään jo vaikka mitä, joten kyllä osoitteenmuutoksenkin voi tehdä toisen puolesta. Mutta harmillistahan tuo on, jollei asukki tiedä mitään.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 01.07.2011 - 20:49

Kyllähän se onnistuu, laista en sitten tiedä. Jonkinlainen petoshan tuo on.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 01.07.2011 - 21:31

osoitteenmuutoksen ja yhteystietojen hallintapalvelu internetissä
edellyttää sähköistä tunnistautumista.

jos vaikkapa osoitteenmuutoksen tekee toisen osoitteeseen lupaa kysymättä ja hyötytarkoituksessa, niin rangaistavaahan se oletettavasti on.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 02.07.2011 - 06:40

Kuten yllä oli, niin netinkautta voi maistraattiin osoitteen muutoksen tehdä ja postissakin se käy ihan kupongilla. Ilman asunnon omistajaa, ei kuitenkaan sitä saa kirjattua ns. talonkirjoihin isännöitsijän kautta, mutta omakotitalossa on hiukan eri asia.
Maistraatista tulee ko osoitteeseen ilmoitus kaikista muutoksista, joita ko osoitteeseen on tehty.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 02.07.2011 - 20:09

en menisi tekemään. mutta esmes jos on avopari ja kerrostalossa tms niin toisen muutettua pois, voi se jäljelle jäänyt tehdä isännöinti toimistoon ilmoituksen poismuutosta. mä olen exän suhteen joutunut tekeen - se vaan meni äiteensä helmoihin ja postit saakeli ropisi edelleen mulle. eipä enää kyselly kukaan ku oli ilmoitus tehty.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 02.07.2011 - 20:38

Ei varmaan ilman asianomaisen lupaa. Viranomaisten pitäisi tarkistaa ilmoituksen oikeellisuus.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 04.07.2011 - 09:05

Aika outoa, en ole edes ajatellut asiaa. En suosittele moista, lupa täytyy kysyä.Osoite on viranomaisasia.