Mikä on paras ja herkullisin tapa valmistaa ja syödä mustikoita?

Anna vinkki!

Avainsanat: mustikka

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 01.07.2011 - 22:30

Imatran mustikkakukko jätskillä tai kermavaahdolla höystettynä.

250 g voita
1 dl sokeria
5 dl ruisjauhoja
25 g hiivaa
1/4 dl vettä
litra mustikoita
sokeria pari ruokalusikallista

Lisää notkeaan voihin sokeri, veteen liuotettu hiiva ja jauhot.
Vuoraa korkeahko vuoka taikinalla. jätä 1/3 kanneksi.Kaada mustikat vuokaan, ripota sokeri. Laita taikinakansi. Kohota 20 min. Paista 200 C / 30 min. Jatka paistamista 125 C / 30 min. Paistoaika astian mukaan.

Kysyjän kommentti

Kiitos kaikille vastaajille ja kiitos parhaalle reseptistä :)

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 30.06.2011 - 22:54

Mustikka piiras tai rahkaksi valmistettuna siinä marjat.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 30.06.2011 - 23:03

Minun mielestäni mustikat maistuvat parhaimmilta suoraan mättäältä suuhun pantuina.
Mustikkarahka on hyvää. Aion käyttää tulevan (toivottavasti suuren) mustikkasadon enimmäkseen pirtelöihin - maustamaan ja rikastuttamaan viherpirtelöitä, joita tässä olen opetellut tekemään.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 30.06.2011 - 23:12

Mustikkapöperö

2 dl mustikoita
2 rkl sokeria
0,2 dl talkkunajauhoja
2 dl vaniljajäätelöä

Survo mustikat kulhossa. Sekoita sokeri ja talkkunajauhot joukkoon. Muutama jäätelöpallo päälle ja anna jäätelön sulaa hiukan. Nautiskele.

Mustikka on herkullinen sellaisenaankin, myös tuore mustikkapiirakka on aivan mainiota...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 01.07.2011 - 00:07

Semmosenaan,jäätelön kanssa,piirakassa päälle tuorejuustokermasekoitus ja kaikessa mahdollisessa.Kerran kesässä lapsuuden jälkeen mustikkapöperöä.Tosin en viitsis ostaa joka kesä ostaa pussillista talkkunajauhoja yhden kerran takia,mulle maistuis kyllä ihan ilman jäätelöäkin...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 01.07.2011 - 08:50

En tykkää mustikoista mutta piirakka kyllä maistuu ja sitä teen noin kerran kesässä. Suu tulee mustaksi mutta kun puristaa sitruunanmehua joukkoon, asia ratkaistuu.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 01.07.2011 - 09:26

No piirakka on ykkönen, vaikka aina pelkään, että päällinen tulee liian löysäksi.
Mustikkaa sekoitan turkkilaiseen jogurttiin aamuvarhaisen hetken maistiaisiksi.
On mustikka hyvää, mutta en itse pääse metsään ja on aika tyyristä kaupan altaasta.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 01.07.2011 - 10:07

Mustikka maito on hyvää.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 01.07.2011 - 11:18

Reseptejä on jokaisen makuun, muuta kyllä mustikkapöperö talkkunalla ja sokerilla on suosikkini. Ostin juuri torilta uuden marjakopan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 01.07.2011 - 12:38

Muropohjainen piirakka runsaalla mustikkakerroksella ja kaurahiutale-, sokeri-, voikuorrutuksella päällystettynä, sekä vaniljakastikeen, tai vaniljajäätelön kera nautittuna on ehdottomasti paras tapa nauttia mustikat. Tuoreeltaakin sellaisinaaan suuhun ja sitä kautta mahaan laitettuinakin mustikat ovat maukasta syötävää. Mäiden herkullisten nautintatapojen lisäksi mustikoita voi syödä jugurtin, rahkan, tai viilin kera, tai soppana. Niistä voi tehdä myös kuningatarhilloa yhdessä vadelmien kanssa ja nauttia sitten tuo herkku vaikkapa lättyjen, tai vohvelien päällä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 01.07.2011 - 13:36

Suoraan puskasta ovat parhaita. Ja sitten sen jälkeen mättäällä istuessa. Jos niitä on paljon kerättynä, niin paras on pullatikinaan tehty mustikkapiirakka, vaikka en itse enää sellaisella herkuttelekaan.
Mustikka on hyvä marja. Sillä on lukuisia terveysvaikutuksia, etenkin silmien näkökykyyn vaikuttavia. Itse en oikein jaksa "olla mustikassa", on se vaan niin hidasta puuhaa. mutta toisten keräämiä mustikoita syön kyllä mielelläni.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 01.07.2011 - 13:44

Pikkupoikana minulle usein annettiin mustikkamaitoa. Hyvää oli ja tunnen sen maun vieläkin kieleni päässä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 01.07.2011 - 15:23

Mustikkamaito, -piirakka, ihan ehdottomasti paras on kuitnekin tuoreena puskasta poskeen.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 01.07.2011 - 17:35

Mustikkarahka, mustikkamaito ja mustikkapiirakka.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 01.07.2011 - 19:13

Ihan sellaisenaan syötyinä tai maustamattomaan jugurttiin sekoitettuina.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 01.07.2011 - 20:00

Mustikkamaito on ehdoton herkkuni :)

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 01.07.2011 - 20:22

Lapsena mustikkamaitoa syötiin, NAM--

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 01.07.2011 - 20:25

Talkkuna/mustikkapöperö on aivan ihanaa. Aion itse tehdä mehua jos tänä vuonna saa mustikoita - huonolta kyllä näytti tulevan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 02.07.2011 - 16:13

no mää syön mustikat maidon kanss ja piirakassa.