Tänään korkein UV säteily, Olithan varovainen auringossa?

www.iltalehti.fi/syopa/20110...5_sy.shtml
www.iltalehti.fi/uutiset/201...6_uu.shtml

Avainsanat: uv säteily

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 03.07.2011 - 21:37

Olin varovainen.

Kysyjän kommentti

menikö se sananlasku nin että "vara ei venettä kaada"

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 29.06.2011 - 21:18

Juu kyllä olin, mutta katselin kauhuissani kun bikinit päällä puistossa koko päivän (8- 18.00) makoilivat aurinkoa ottaen ja kupittaan mauimala täynnä perheitä pieniä vauvoja myöden siellä myös kellivät koko päivän...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 29.06.2011 - 21:21

Tätähän se on,jääräpäisesti *nautitaan* auringosta vaikka ollaan vaaleaihoisia ja herkkiä palamaan;yleensä.Onneksi itsellä tuli huhti-toukokuussa Etelä-Ranskan helleaallossa pohjaväri ihan ilmaiseksi,sama linja jatkunut.Tarkoittaa etten edes istu auringossa saati makoile,HUI,vaan tulee ulkona oleskellessa ja fillarilla ajellessa tai kasvimaalla illansuussa yms.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 29.06.2011 - 22:11

Kyllä sitä varjopaikkaa haettiin lähes koko päivän.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 29.06.2011 - 22:44

Toiset ne ihmeellisesti makaavat kaiket päivää tai pitkiä aikoja kuitenkin, tuolla puistoissa ottaen suoraa aurinkoa. Itse en siihen pysty.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 29.06.2011 - 23:06

Ei ole auringonsäteiden kanssa leikkimistä, nuorena kerran olen käräyttänyt selän, se opetti suojamaan auringolta. Auringossa makaajien pitäisi tajuta, että jos rusketusta haluaa, niin paras ja tasaisin rusketus tulee, kun liikkuu, eikä makoile.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 29.06.2011 - 23:42

En ota aurinkoa.Aurinkoa saa pyöräillessä ja kotipihalla touhutessa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 30.06.2011 - 01:09

Hassua.Kun matkustetaan etelään, on siellä (melkein missä tahansa) kovemmat kertoimet säteilyllä, mutta kun täällä kerran hiukkasen arvot kohoaa, hirveä haloo.
Terve järki mukaan auringon ottoon, ollaan sitten missä osassa maapalloa tahansa. Varmaan kaikki sitten tänään pitivät lapsensa sisätiloissa?Näin iltapäivälehdet / viisaat kehoittivat tekemään. Justiinsa....

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 30.06.2011 - 04:41

Katsoin koiralenkillä ollessani, että kyllä jotkut jaksavat maata auringossa. Meillä on ainakin kaikki nurtsialueet täynnä auringonpalvovia. Itse en kuulu samaiseen joukkoon ja välttelen muutenkin keskipäivän aikaan ulkona oleilua, tai jos olen, niin sitten ehdottomasti varjossa. Lähisukulaisellani on ollut tyvisolusyöpä eli basaliooma ja kaikki johtui liiallisesta auringonotosta.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 30.06.2011 - 07:33

ei pääse yllättämään, olen auringonkarttaja.

  Ilmoita asiaton vastaus
-m-
Vastattu: 30.06.2011 - 07:34

Ihan niinkuin girasol totesikin: terve maalaisjärki käyttöön. Lapsia ei pidetä sisällä kauniilla kelillä, ulos liikkumaan! Hattu päähän, rasvoja löytyy vaikka 50:n kertoimella ja saahan sitä laittaa vaikka paidan päälle ja hakeutua varjoon, haloo!

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 30.06.2011 - 07:50

Eilen oli tosiaankin polttavan kuumaa, kun touhusin puutarhassa. Sydänkin alkoi pomppia ja koetin olla varjossa, viileässä suihkussa ja suojata itseäni. Tänään varmaan sama juttu.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 30.06.2011 - 08:29

Uutisointi täytyy mennä sen tyhmimmän mukaan eli antavat varmaan tarkoituksella tuontyyppisiä varoituksia. Ihmiset kun eivät yleisesti ottaen käsitä sitä että lapset, etenkin pienet lapset eivät siedä auringonpaahdetta samalla tapaa kuin aikuiset.
Vauvojen rantalomille vienti ja auringossa pitäminen pitkiä aikoja on aika arveluttava, lähtökohtana vanhempien oma mukavuudenhalu, tavat ja tottumukset.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 30.06.2011 - 10:03

Tottahan toki - aina ja kaikkialla. On siitä niin paljon ihmisiä varoitellut, mutta aina on niitäkin jotka eivät piittaa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 30.06.2011 - 10:54

Vähän naamaa ja olkapäitä rasvailin, mutta muuten olin ulkona aika pienissä vaatteissa ja illalla lekottelin bikineissä rantakalliolla. Se vaan ihmetytti, kun työkaveri kartoi maanneensa eilen kahdeksan tuntia rannalla aurinko ottaen, uimatta kertaakaan.