Kyy - Suomen ainoa myrkkykäärme. (Ei heikkohermoisille, kuva alla) Onko sinua purrut kyy?

www.matkaopaslehti.fi/artikk...a-jalasta/

www.duodecimlehti.fi/web/gue...s=duo99638

Avainsanat: kyy matkailu suomessa

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 29.06.2011 - 18:48

Hurjaaa jälkeä on tuon purennan jälkeen, onneksi olen siltä säästynyt ja toivottavsti säästynkin elämässäni käärmeen puremalta! Vaikka elämässä on ollutkin taas toisenlaisia käärmeitä matkalla ,mutta he eivät ole purreet , vaan muuta pahaa saaneet aikaan!

Kysyjän kommentti

Aivan totta, maailmassa on kaikenlaisia käärmeitä, jotka purevat omalla tavallaan.
Toivottavasti saamme kaikki välttyä pahemmilta paiseilta!

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 29.06.2011 - 19:02

Paljon olen elämäni varrella kyitä nähnyt ja jopa päässyt kosketusetäisyyteen..
Oltriin yhdessä uimassa, minä uin jokea nuorena pituussuuntaan kun kyy ui minun poikki rannalta toiselle...
Siinä ihan ihot kosketti toisiaan minun selkääni pitkin käärme lipui ylitseni, lämmin jokivesi ja tuli viileämpi viima kun osui minun selkääni...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 29.06.2011 - 19:10

Kerran olen kyynpureman nilkkaan saanut, keli oli silloin kovin viileä ja sateinen, ja sadeasu ilmeisesti pelasti tilannetta jonkinverran, puremajäljet ja tumma punoitus nilkan alueella ja rytmihäiriöt seurauksena. Ihan noin pahaa jälkeä ei sentään tullut, mutta etenkin lapset ja vanhukset ovat kyyn suhteen riskiryhmä..

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 29.06.2011 - 19:20

Onneksi ei ole minua tai koiriani koskaan purrut.Itsellä saattaisi olla hengen lähtö lähellä, koska olen kyseiselle myrkylle HYVIN allerginen.Joudun usein lääkekuurille pelkästä mäkärän puremasta / ampiaisen pistosta....
Kyy on ollut tuttu näky lenkkipoluilla ,muttei pahempia vaaratilanteita ole aiheuttanut.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 29.06.2011 - 21:51

Tuuri on käynyt vaikka paljon olen nähnyt saaristossa kyitä.

Ovat salskeita, pitkiä ja vikkeliä. Asumattomassa saaressa todellakin niitä on runsain määrin.

Kamalaa jälkeä tuo otus saa aikaiseksi.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 30.06.2011 - 04:23

Aivan järkky kuva! En ole kyytä koskaan tavannut ja toivottavasti en tapaakaan. Isääni aikoinaan kyy tuikkas metsässä ollessa kumisaappaan varren yläpuolelle jalkaan. Iäkäs isäni joutui heti sairaalahoitoon, oli tosi huonossa kunnossa, mutta onneksi hän siitä silloin selvisi.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 30.06.2011 - 07:25

Paljon olen kyykäärmeitä nähnyt, olen ollut kova metsässä kulkija. Ennen niitä oli uimavededessä järvissä.
Samoin hienäpelloilla ja tulivat aivan pihaan. Myös samasta mättäästä olen oiminut puolukoita, josta suuri kyy lähti, mutta eipä päässyt puremaan tai onni minulla.
Olen nähnyt kyynpureman jäljen, oli aikuinenn nainen ja joutui sairaalahoitoon ja oli hengenlähtö lähellä.
Minun äiti piti aina kyypakkausta kotona ja monta kertaa sitä tarvittiin kun naapurin lapsia pisti käärme.
Olivat aina kaupungista maalla kesällä ja eivät ehkä osanneet niin varoakaan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 30.06.2011 - 07:57

No huh, huh. Ei ole vielä purrut kyy ja toivon ettemme niissä merkeissä edes kohtaa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 30.06.2011 - 09:24

Läheltä on liipannut - todella läheltä, mutta onneksi ei ehtinyt pistämään päähäni.
Kierrän mielelläni kaukaa kaikki mitkä matelevat ja surisevat. En edes uskaltanut katsoa sitä kuvaa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 30.06.2011 - 10:02

Olen nähnyt kyitä jonkin verran. Mökkimaastossamme elelee paljon eläimiä ja ainahan sinne kyitäkin sekaan mahtuu. Mieheni epäili saaneensa kyyn piston raivatessaan mökkitonttiamme, onneksi hänellä oli työhaalarit päällä, mutta jalassa oli selkeästi näkyvissä piston jäljet. Ei suurempia oireita, mutta jalka oli kipeä muutaman päivän.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 30.06.2011 - 13:42

Minua ei ole kyy koskaan purrut, mutta pienelle veljenpojalleni kyyn puremasta aiheutui sairaalareissu.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 03.07.2011 - 06:06

Olen onnistunut välttämään puremat, ainakin vielä. Pitääkin koputtaa puuta. Rumaa jälkeä oli pienelle miehelle tehnyt, voi pientä raasua.