Herukkapunsas kukki runsaasti vähän aikaa sitten, nyt ei enää kukkia eikä marjoja näytä tulevan lainkaan. Mistä johtuu?

Yleensä tähän aikaan vuodesta on jo runsaasti pikkuisia marjanraakileita. Räksätkään tuskin kaikkia ovat vieneet.

Avainsanat: kadonneet herukat

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 23.06.2011 - 11:38

Aarno Kasvi (ylipuutarhuri) antoi Turkuradiossa ohjeita.

Pensaan alta kaikki aluskasvillisuus pois, jopa ruoho. Sitten haketta juurelle.
Syksyllä vanhat varret pois.
Seuraavana vuonna pitäisi sitten alkaa uusi elämisen kausi.

Kysyjän kommentti

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

-m-
Vastattu: 23.06.2011 - 11:29

Kylmä sää hävittää pörriäiset ja sade piiskaa kukat maahan... Toivottavasti saat edes hieman marjoja mehustimeen.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 23.06.2011 - 12:00

www.suomela.fi/keskustelu/pu...24386.aspx

keskustelua samasta vaivasta!

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 23.06.2011 - 12:02

pensaasi on joutunut nyt kärsimään viruksesta ja sairastunut, mutta papan neuvoilla lienee elpyy
seuraavaksi kaudeksi.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 23.06.2011 - 13:50

Meillä tulee punasia- ja valkoisia viimimarjoja niin paljon, että oksat notkuu maatamyöden,
mustia vähän vähemmän. Olen vain leikannut kuivat oksat syksyllä ja "pollenparasta" tai ruohosilppua juurille ennenkuin laitan hakkeenkeväällä.
Omenoita ja luumuja ei juurikaan tule, koska kukkivat aikaisin ja pakkasyöt veivät kukat. Mutta ensimmäiset omat (kuukausi) mansikat on nyt syöty.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 23.06.2011 - 13:53

Kyllä tähänaikaan on aika isoja nuo raakileet. Meillä tulee tänävuonna vähemmän marjoja kun viimevuonna. Kukkivat kyllä kovasti. En osaa sanoa mistä johtuu siinä monta tekijää. Olen omista ajatellut, ovat niin runsaasti mehua antaneet jo 20v.tta että taukoovat välillä.Mutta ekavuosi kun kirsikassa hedelmiä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 23.06.2011 - 17:22

Meillä on pensaat täynnä raakileita. Voisiko teillä johtua pölyttäjien puutteesta tai sitten jokin tauti on iskenyt.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 23.06.2011 - 19:39

Meillä kyllä tulee paljon marjoja..Joka kevät leikkaan vanhempia oksia pois,että ei tule liian tuuheiksi ja uusiutuu samalla,kun tulee uutta kasvua..Ruohonsilppua laitan reilusti juurille heti,kun alamme nurmikkoa leikkaamaan..estää rikkaruohon kasvun hyvin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 26.06.2011 - 21:58

Outo juttu. Olisiko jokin ökkömönkiäinen päässyt tekemään tihutöitään. Itselläni on paljon marjapensaita enkä koskaan ole törmännyt moiseen.