Onko teillä saunassa mukana Vihta vai Vasta?

Meillä mummolasa puhuttiin aina vihdasta.
Sain mökkinaapurilta tuoreen vihdan viikko sitten saunareissulle ja
laitoin sen käytönjälkeen mökin huussiin maljakkoon ja koko viikon oli ihana koivun tuoksu siellä. Taitaa tulla juhannukseksikin oikeaoppisesti kasattu vihta juhannuslahjaksi :)

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 22.06.2011 - 17:35

Istahdan tääs illan vieriessä vanhan aitan rappusille, isävainajaani muistellen ja hänen kanssaan vihtaa tekemässä.siitä on 40 vuotta aikaa.
Olemme jo aamukasteen aikan hakeneet lähimetsästä koivuista aineet juhannusvihtaan, jotkut sanovat vastaan.
On oikeastaan makuasia kummaksi tätä kimppua nyt haluaa kutsua. Molemmilla saa varmaan veren kiertämään ja lian irtoamaan samalla lailla.
Vihta on perinteinen ja oikein solmittu, kun taas vastassa käytetään vain lenkkiä, näin muistan isäni kertoneen.
Paras vihta tulee kulemma rauduskoivusta. Hieskoivussa on liian pehmeä lehti.
Rauduskoivusta tehty vihdan lehti ei tartu ihoon kiinni.
Katkomme oksia ja turhat oksanpalat ja lehdet karsimme poies. Saamme näin puumaisen varren.
Yhtä oksaa riivitään niin, että siitä irtoaa kuori ja siitä väännetään kantapään alla nide. jolla vihta sidotaan.
Se vaihe on minulle aloittelijalle vaikein ja isä auttakin minua siinä. Nide pehmitetään ja kierretään ja pujotetaan varren ympäri. Olen nähnyt vihdan sidottuna paperinarulla jopa kuminauhalla. Siinä kyllä menee vihta tai vasta pieleen.Juhannusvihta on aina tehty, jotta saadaan saunaan hyvä tuoksu.
Muut kesän vihdat tehtään heinäkuun alussa. Hyvin tehty vihta säilyy jopa kaksi tai kolmekin kertaa
käytössä.
Ja katsos kumma kun menemme kylpemään niin lauteilla odottaa kylpijöitä kaunis rivi isompia ja
pienempiä vihtoja kaikille omansa. Näillä voi vihtoa itsensä puhtaaksi pojaksi tai tytöksi.

Niin se aika on sieltä 40 vuoden takaa tullut takaisin taas täksi juhannukseksi vihtomaan tai vastomaan meita.

Kysyjän kommentti

Kiva tarina isän opeista pikku Sirkkaliisalla, ihana muisto on sinulla !

No samapa tuo, on onko vihta vai vasta, tuoksu on hyvä ja kuuluu meidän saunakulttuuriin,
tosin niinkauan, kuin on osaavia vihdan tekijöitä.
Saattaa olla että tämäkin perinne katoaa jossain vaiheessa ajan kuluessa.
Ottavatkohan sitten purkista ne tuoksut ja muovi vihdalla hakaavat nahan puhtoiseksi:)

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 22.06.2011 - 07:38

Ei kumpaakaan! Tykään vain hikoolemisesta kuten Mietaakin. Sen hiihdon olen jättänyt vähemmälle.

Lisätty: 23.06.2011 - 10:01

Meillä ensin saunotaan ja sitten syödään vasta!

Lisätty: 23.06.2011 - 10:01

*

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 22.06.2011 - 08:44

Vihta on jos saunaan menen ja sellainen on saatavana (ja pienellä alkukirjaimella). Yleensä ei kyllä mitään ja käyn äärimmäisen harvoin saunassa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 22.06.2011 - 08:52

Viime sunnuntaina vihta antoi raikkaan tuoksun saunaan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 22.06.2011 - 09:26

Kyllä saunassa on vihta sen jälkeen vasta, kun kerran käytetty ja kuivattu.Miten ihanaa vihdan hyvä tuoksu ja pehmeys, kun sillä rapsii eri kehon osia. Tulee niin raukea olotila.Käyn useati saunassa.Meillä pihasauna puilla lämitettävät, kiuas ja pata. Padasta tulee suoraan silti suihkuun vesi, ettei tarvitse lotrata pesuvatien kanssa. Käymme ulkohalilla kesäisin ja sielläkin aina saunassa.
Oikein rentoutumis paikka.Voi lämmittää silloin kun mieli tekee vaikka aamuyöstä.Talvisin on lumihanki oven takana.Mutta silloinkin vihta.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 22.06.2011 - 10:47

Vihta se on - toivottavasti suurempia ruinaamisia saan tänäkin Juhannuksena sellaisen, millä vihtoa kiristäviä lihaksia.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 22.06.2011 - 11:36

Vasta se on täällä päin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 22.06.2011 - 12:16

Ei ole vihtaa eikä vastaa meillä käytössä saunoessa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 22.06.2011 - 12:17

Ensin mennään saunaan ja sitten syödään vasta.

Vihta sanaa on meilläpäin käytetty.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 22.06.2011 - 12:39

Jos nyt oikein muistan, niin mummulassa teimme vastoja. Jostain syystä käytän myös vihtaa. Olen näköjään sekakielinen sillä molemmat kuulostavat kotoisilta. Pääasia, että saan sinne Juhannussaunaan jomman kumman millä oikein löylytän roppaani.

  Ilmoita asiaton vastaus
-m-
Vastattu: 22.06.2011 - 14:45

Eipä tuolla sanalla ole väliä, pääasia että sauna on kuuma ja lonkero kylmä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 22.06.2011 - 15:02

Vihta sana on mulle paremmin tuttu lapsesta asti...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 22.06.2011 - 15:25

Vasta se on Savossa. Meillä käytössä erittäin harvoin. Ehkä pari kertaa kesässään.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 22.06.2011 - 15:46

Kyllä minun mielestä kumpikin nimi sopii hyvin, olen tottunut kumpaakin!
Nykyään vain ei tule kylvettyä saunassa niin paljoa, että olisi vihta/vasta mukana!

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 22.06.2011 - 16:09

Vasta se on, mutta tosin en käytä sellaista.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 22.06.2011 - 18:37

Minulle vasta on tutumpi ilmaisu, tuoreen vastan tuoksu liittyy olennaisesti juhannussaunamuistoihin.....

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 23.06.2011 - 16:46

Silloin, kun vielä saunoin, niin saunassa oli vihta. Olen niitä joskus tehnytkin mummuni kanssa.Ne sitten ripustettiin saunan vintille orrelle kuivumaan. Sieltä haettiin aina tarvittaessa.
Hmnn.. mukavia saunamuistoja.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 23.06.2011 - 22:54

Vihta on usein mukana saunassa..tulee hyvät tuoksut..ja kiva sitä on heiluttaa..nilkat saan sillä hyvin rentoutumaan.