Minkä nimisen kappelin Ludvig IX Pyhä rakennutti Île de la Citén saarelle? Mitä tarkoitusta varten kappeli rakennettiin?

xxx

Avainsanat: ludvig ix pyhä kappeli

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 19.06.2011 - 23:02

Sainte-Chapelle on goottilaistyylinen kappeli, joka sijaitsee Pariisissa Île de la Cité -saarella Seinen keskellä. Ludvig IX Pyhä rakennutti Sainte-Chapellen saarella sijainneen palatsin yhteyteen ylimitoitetuksi "Pyhäinjäännöslippaaksi" Bysantista tuomilleen pyhäinjäännöksille (Jeesuksen orjantappurakruunu ja ristin palasia). Sainte-Chapellen suunnitelmat tehtiin vuonna 1241 ja rakennustyöt aloitettiin vuonna 1246. Rakennus vihittiin käyttöön 26. huhtikuuta 1248.

Kun Pariisin keskustassa Napoleon III:n aikana suoritettiin laajoja uudelleen järjerakennustöitä, rakennettiin myös vanhan kuninkaanpalatsin tilalle suuri oikeuspalatsi, Palais de Justice de Paris. Tällöin Sainte-Chapelle jäi sen sisäpihalle.

Sainte-Chapellessa, erityisesti sen yläkappelissa, seinien pirstominen valoa läpi päästäviksi lasimaalausikkunoiksi on viety äärimmilleen. Ikkunat esittävät Kristuksen kärsimystä, kappelissa säilytettyjen pyhäinjäännösten historiaa ja kohtauksia Vanhasta testamentista. Sainte-Chapelle toimi aluksi linnankappelina. Pyhäinjäännökset, joita säilytettiin keskellä Kuoria sijaitsevalla korokkeella, tuhoutuivat Ranskan suuressa vallankumouksessa.

www.wikipedia.org/wiki/Sainte-Chapelle

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 20.06.2011 - 07:46

Sainte Chapelle sijaitsee Palais de Justice palatsin vasemmalla osalla sisäpihalle tultaessa. Sisäänkäynti kappeliin ei ole kuvan kultaisen portin kautta, vaan porttirakenteen vasemmalta puolelta olevalta ovesta, jonka edessä on usein pitkä jono turisteja. (kuvan lähde: Wikipedia)

Kappelissa säilytetyt hengelliset aarteet olivat kuningas Ludvig IX:nen ajasta saakka, vuodesta 1239, Ranskan hallussa olleita esineitä, jotka olivat aikaisemmin säilössä kuninkaallisessa Château de Vincennes linnoituksessa (ja jonne jäänyttä aarteen osaa varten rakennettin oma upea Sainte-Chapelle kappelinsa).

Ludvig IX:s oli saanut aarteet haltuunsa vuonna 1239 ostamalla ne Konstantinopolin latinalaiselta hallitsijalta, Baudoin II:lta, joka oli pantannut pyhäinjäänteet Venetsialaisille Dominikaanimunkeille, joiden kautta aarteet saapuivat Pariisiin.

www.matkailu-opas.com/sainte...riisi.html

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 20.06.2011 - 08:20

Sainte Chapelle kappelin Pariisiin Seine-joen saarelle. Arvokas kappeli kun siitä lukee.

Lähteet:
google/ Sainte Chapelle

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 20.06.2011 - 09:11

Googlella no jo haettu oikeat vastausket joten mitäpä siihen enää lisäämään...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 20.06.2011 - 10:16

Mielenkiinnolla luin vastaukset. Tuokin tietoaukko tuli paikattua.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 20.06.2011 - 12:11

Sainte-Chapelle on goottilaistyylinen kappeli, joka sijaitsee Pariisissa Île de la Cité -saarella Seinen keskellä. Ludvig IX Pyhä rakennutti Sainte-Chapellen.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 20.06.2011 - 13:45

Enpä olisi tuotakaan tiennyt ilman tätä napsupalstaa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 21.06.2011 - 23:32

Muut hakivat jo selvän vastauksen. Mutta kun avasin sivun, niin yhden edellisiin vastanneisiin.