Kuka 1400-luvun hallisija maassaan. Tunnetaan nimestä "seivästäjä", joka joi vastustajiensa verta.

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 18.06.2011 - 22:16

Vlad III (1431 Sighişoara, Transilvania, Unkarin kuningaskunta – 1476), joka tunnetaan myös nimillä Vlad Ţepeş, Vlad Dracula ja Vlad Seivästäjä, vampyyrien esi-isä...
Linnansa on erittäin suuri matkailukohde Romaniassa edelleen, vampyyrejä siellä käydessäni en nähnyt, eikä kukaan kaulasuontani purrut...

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 18.06.2011 - 23:31

Vlad Seivästäjä. Tästä hirmuhallitsijasta alkoi vampyyritarinat.

Onpas Tanneli päässyt tutustumaan mielenkiintoiseen kohteeseen.

Lähteet:
oma tieto

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 19.06.2011 - 07:19

Seivästäminen on kidutus- ja teloitusmenetelmä, jonka tarkoituksena on aiheuttaa hidas ja tuskallinen kuolema. Menetelmä kehitettiin nykyisen Lähi-idän alueella tuhansia vuosia sitten. Seivästämisestä on olemassa useita eri muunnoksia. Käytettävä seiväs saattoi olla terävä, mutta usein käytettiin tylppää seivästä, joka ei vahingoittanut elintärkeitä elimiä ja pitkitti näin seivästetyn kärsimystä jopa 3–5 päivään. Seiväs saatettiin työntää läpi uhrin vatsasta, kyljestä, suusta, emättimestä tai peräaukosta. Seiväs läpäisi usein uhrin rintakehän, jolloin seipään kärki tuettiin teloitettavan leukaan, jottei hän valuisi seivästä pitkin alas. Seivästämistä edelsi usein julkinen kiduttaminen, raiskaus tai muunlainen pahoinpitely ja nöyryytys.

Seivästämistä käytettiin Afrikan zulujen keskuudessa rangaistuksena pelkuruudesta ja Puolassa valtiopetoksesta. Valakian voivodi Vlad III "Seivästäjä" ja Venäjän Tsaari Iivana IV Julma käyttivät molemmat seivästämistä tehokkaasti hyväkseen surmatessaan sotavankeja ja poliittisia vihollisiaan. Tsaari Pietari I Suuri seivästytti monia petoksesta syytetyn poikansa ystäviä. Seivästäminen tunnettiin myös mm. Rooman imperiumissa eräänä teloituskeinona.

Mitä ihmettä se Onttis tälläisia kauheuksia kyselee...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 19.06.2011 - 09:24

Kamalia kidutus menetelmiä. Ihan rupesi pahaa tekemään. En mielelläni lue enkä katso mistä tulee paha olla. Eikä mieltä nostata. Kerään itseeni niitä iloisempia asioita.
Ihminen on susi ja peto.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 19.06.2011 - 09:50

Hirvittäviä juttuja Justus meille sunnuntaiaamuna tarjoaa. kamalaa. Ei voi kauheampaa enään
kuvitella.Toivottavasti tekijät saavat tuomionsa tulevaisuudessa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 19.06.2011 - 13:15

prinssi vlad ( seivästäjä ) ja draculan esikuva

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 19.06.2011 - 18:15

Vlad III (1431 Sighişoara, Transilvania, Unkarin kuningaskunta – 1476), joka tunnetaan myös nimillä Vlad Ţepeş, Vlad Dracula ja Vlad Seivästäjä, oli Valakian (nyk. Romanian alueella) ruhtinas vuosina 1448, 1456–1462 ja 1476. Hänen ansiostaan Valakia pysyi itsenäisenä ruhtinaskuntana eikä sitä alistettu osmanien vallan alle. Turkiksi hänet tunnetaan nimellä Kaziglu Bey eli seivästäjäruhtinas.

Lähteet:
fi.wikipedia.org/wiki/Vlad_III

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 19.06.2011 - 19:04

Tämä prinssi, liikanimeltään Vlad Tepes eli Vlad Seivästäjä, ei ollut mukava mies. Vaikka jotkut laskevat hänet kansallissankariksi, koska hän taitavana sotapäällikkönä pysäytti ottomaanien hyökkäyksen, hän oli ennen kaikkea kiduttaja ja murhamies. Pahamaineisuutta korosti Vladin sukunimi, sillä Dracul merkitsee lohikäärmettä tai paholaista.

tyyli.fi.msn.com/maailmalla/...d=16439089

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 20.06.2011 - 10:09

Vai oli Vlad seivästäjä. Minä en olisi ilman apuja tiennyt.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 20.06.2011 - 11:59

Vlad Seivästäjä, julma mies kerrassaan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 21.06.2011 - 15:43

Arvon kreivi pysäytti hyökkääjän seivästämällä omaa kansaansa suurin joukoin vihollisen reitille.
Sitä pidemmälle taikauskoiset tai muuten pelkäävät viholliset uskaltaneet tulla, kun näky on ollut niin hirveä.
Sinänsä ovela veto, sillä kreivin armeija oli aivan liian pieni torjumaan hyökkäystä muulla tavalla.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 21.06.2011 - 23:14

On niin kauhian vanha ettei tämä nykynuoriin kuuluva mahda tietää.