mistä ryynimakkara on tehty?

Avainsanat: ryynimakkara ryyni mustamakkara tamperemakkara

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 16.10.2008 - 08:17

Ryynimakkara
Nimensä mukaisesti ryynimakkaran valmistusaineina käytetään ohrasuurimoita (noin 20 %). Lisäksi makkaroihin käytetään mm. vettä, lihaa, elimiä ja verta. Jonkin verran tehdään myös verimakkaraa, jonka aineosana on ohraryynejä.

Verimakkara
Verimakkara on luonnonsuoleen tai muuhun kuoreen tehty elintarvike, jonka oleellisena raaka-aineena on veri. Veren lisäksi valmistusaineina käytetään vettä, lihaa, jauhoja, usein myös ryynejä ja joskus silavaa. Mausteita verimakkaroissa on yleensä vähän.

Lähteet:
www.finfood.fi/finfood/liha

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 16.10.2008 - 10:42

Ryynimakkara on makkara, jossa on mukana ryynejä. Makkarassa on huomattavan alhainen rasvapitoisuus, yleisesti 10-15 prosentin luokkaa. Ryynimakkaroissa on käytetty ohrasuurimoita noin viidennes sen painosta, mikä alentaa lihan ja rasvan suhteellista määrää. Ryynimakkaroita on valmistettu perinteisesti myös kokonaan ilman lihaa.

Ryynimakkaran läheisiä sukulaisia ovat hämälainen perunamakkara, jossa käytetään perunoita ohrasuurimoiden tilalla, erilaiset verimakkarat sekä tamperelainen mustamakkara. Ulkomailla on olemassa myös joitakin ryynimakkaran tapaisia makkaroita, erityisesti Britteinsaarilla aamiaispöydässä tarjottava Black Pudding on tutun tuntuinen, vaikkakin ulkomuodoltaan erilainen, paksu ja lyhyt makkara. Myös skotlantilainen perinneherkku Haggis kuuluu samaan perheeseen, vaikkakin se suolen sijaan valmistetaankin lampaan mahalaukkuun.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 16.10.2008 - 12:22

Tais tulla valperilta ihan hyvä vastaus, mitäpä siihen enää kertoisi,
jossain mielessä hyvä makkara kerran pari voisi syödä vuodessa.

Lähteet:
Oma tieto